چکیده:
اعتیاد به مواد مخدر یکی از معضلات اجتماعی است که عوارض آن به فرد معتاد محدود نمیشود؛ بلکه، این عوارض به خانواده و جامعه نیز سرایت میکند و خسارات جبران ناپذیری را بر جای میگذارد. دامنة این عوارض گاه به انواع جرائم، همچون سوء استفاده از کودکان در خانواده تسری مییابد؛ خانواده برای این گروه بی دفاع به جای آنکه محل امن و آرامی باشد، به محلی برای آموزش خلافکاری، اعتیاد و انواع ناهنجاریهای رفتاری تبدیل میشود. ایجاد خوابگاههای طرح جداسازی دانش آموزان از والدین معتاد فاقد صلاحیت در چارچوب توجه به این گروه از کودکان و مشکلات آنان است. پژوهش حاضر مدتها پس از شروع طرح جداسازی خوابگاهها، از کارایی مرکز فوق الذکر ارزیابی به عمل آورده است.هدف اساسی در این پژوهش ارزیابی بررسی این سؤال است که آیا اهداف پیشبینی شده برای طرح جداسازی دقیقا محقق شده است. آیا مشمولین طرح، کاملا طبق شرایط پذیرش و ترخیص میشوند. نظارت دقیق بر اجرای طرح اعمال می شود و در بخش دوم سنجش میزان رضایت مددجویان طرح از زندگی در خوابگاههای طرح است.همچنین، بررسی میزان مشارکت سازمانهای عضو در اجرای این طرح و موفقیت ها و عدم موفقیتها، علل آن و پیشنهاد راهکارهای بهبود وضع طرح مد نظر بوده است؛ روش پژوهش مورد استفاده در بررسی استنادی و پیمایشی است. جمع آوری اطلاعات در این تحقیق با شیوه فیش برداری، پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده مستقیم و غیر مستقیم بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر نیز شامل دو بخش دانش آموزان پذیرش شده و مسؤولان استکه جمعا 483 دخترو53 پسر مشمول طرح ( در7 استان کشور) نمونههای آماری این مطالعه را شاملمیشود.در این بررسیها، به طور اجمالی این نتیجهگیری حاصل شد که طرح جداسازی در حال حاضر با مشکلات متعددی روبهرو است، آئیننامههای مربوطه و نحوه همکاری ارگانها در این طرح نارسا و ناکافی است و ضوابط پذیرش و ترخیص نیاز به اصلاح دارد. امکانات فیزیکی و رفاهی مراکز ناکافی است و از همه مهمتر نگهداری دانشآموزان به مدت طولانی در خوابگاهها، آنان را با مشکلات عدیده ای مواجه میکند. بنابراین، وجود یک سیستم مشاهده و مددکاری قوی به همراه شرایط مناسب ترخیص، از شرایط ضروری ادامه طرح است. علاوهبر این، باید به روشهای جایگزین دیگر نیز اندیشید تا در حد امکان دانش آموز در محیط زندگی طبیعی خود به تحصیل بپردازد و به شیوههای دیگر احتمال خطر برای او کاهش یابد.
Addiction to drugs is one of the social problems the negative consequences of which are not merely limited to the addicted person. On the other hand، such negative consequences will also overshadow the person’s family and society and inflicts irreparable damage on them. Such consequences may in some cases lead to the perpetration of crimes such as child abuse in the family. In this way the family will no longer remain as a safe place for the child and the child will start doing misdeeds، become addicted and end up as a person who suffers from behavioral abnormalities. The setting up of separation dorms is within the framework of taking into account the problems related to these children. The current research has made an assessment of the efficiency of the said centers after the launching of their activities. The basic goal pursued by the research is to see whether the goals set for the separation plan have been materialized and to see whether those participating in the plan were admitted or discharged based on relevant sets of rules. There is full supervision over the implementation of the plan and the second part goes to surveying the level of individuals’ satisfaction over the plan. Moreover، the level of contribution by membering organizations in the implemen- tation of the plan and the rate of its success and solutions for the improvement of the plan were taken into account. The method of research applied is based on documented evidence and surveys.
خلاصه ماشینی:
"4-4- آیا فعالیت های آموزشی و فرهنگی پیش بینی شده در طرح اجرا می شود؟ 5-4- آیا خدمات راهنمایی و مشاروه مورد نیاز دانش آموزان در خوابگاه ارایه می شود؟ 6-4- آیا روشهای تربیتی به کارگرفته شده از سوی مسؤولان خوابگاهها بویژه استفاده از روشهای تشویق و تنبیه دانش آموزان بر اساس اصول علمی و ضوابط طرح است؟ 7-4- آیا شرایط فیزیکی خوابگاهها بر اساس ضوابط پیش بینی شده است؟ 8-4- آیا شرایط بهداشتی خوابگاهها بر اساس ضوابط پیش بینی شده است؟ 5- آیا نظارت بر اجرای طرح در استانها مطابق آئین نامة اجرایی طرح صورت می پذیرد؟ 6- آیا قوانین و دستورالعمل های فعلی برای ادارة مطلوب خوابگاههای طرح جداسازی مناسب و کامل هستند؟ 7- در صورت نامناسب بودن یا عدم کفایت دستورالعمل های فعلی چه تغییراتی در آنها ضروری است ؟ 8- آیا نگهداری دانش آموزان فقط در شکل فعلی آن هم در خوابگاههای طرح امکان پذیر است؟ چه روش دیگری در این رابطه می تواند مؤثر باشد؟ بخش دوم : با توجه به کلیة اقدامات انجام شده تحت عنوان طرح جداسازی دانش آموزان از والدین معتاد فاقد صلاحیت آنچنان که در اهداف طرح آمده است ایجاد شرایط مطلوب (نسبت به زندگی گذشته فرد) به منظور رشد و شکوفایی استعدادها و پیشگیری از مشکلات آنان است، لذا سؤالات زیر در مورد دانش آموزان ساکن در خوابگاه ها مطرح است: 1- آیا دانش آموزان به زندگی در خوابگاههای طرح جداسازی تمایل دارند؟ در صورت منفی بودن پاسخ دلایل عدم تمایل آنها کدام است؟ 2- آیا دانش آموزان از وضعیت فیزیکی و بهداشتی خوابگاه رضایت دارند؟ 3- آیا دانش آموزان از وضعیت رفاهی خود (تغذیه، پوشاک ، پول توجیبی، اوقات فراغت ، تفریح و ورزش) رضایت دارند؟ 4- آیا دانش آموزان از وضعیت تحصیلی خود رضایت دارند؟ 5- آیا در خوابگاه به نیازهای عاطفی دانش آموزان توجه می شود؟ 6- آیا رفتار کارکنان خوابگاه مورد رضایت دانش آموزان است؟ 7- آیا دانش آموزان از میزان ارتباط خود با خانواده رضایت دارند؟ 8- دانش آموزان به زندگی با چه کسی در خانواده رضایت دارند؟ 9- خواهران و برادران دانش آموزان ساکن در خوابگاه با چه کسی زندگی می کنند؟ 10- نظر دانش آموزان در مورد روشهای تشویق و تنبیه در خوابگاه چیست؟ 11- تمایل دانش آموزان در مورد روشهای تشویق و تنبیه در خوابگاه چیست؟ 12- امید به آینده در بین دانش آموزان چگونه است؟ 13- آیا دانش آموزان با مشکلات خاصی در خوابگاه مواجهند؟ این مشکلات کدام است؟ مبانی نظری و تجربی پژوهش پژوهشهای مورد مطالعه در این تحقیق، شامل تأثیر خانواده در اعتیاد فرزندان، کودک آزاری، ارزشیابی از عملکرد شبانه روزیها و طرح های جداسازی است."