چکیده:
رشد روز افزون مواد مخدر در جامعه و استفاده از ابزارهای مناسب برای تشخیص افرادی که سوء مصرف مواد دارند یا در معرض خطر سوءمصرف آن هستند، از نیازهای اساسی جامعه کنونی ایران به شمار می رود. هم اکنون تنها روش شناسایی افراد معتاد، استفاده از کیتهای تشخیص مرفین در ادرار است که بر مدل پزشکی مبتنی است و فقط وجود مرفین را در ادرار نشان می دهد و نمی تواند روش مطمئنی برای شناسایی فرد معتاد باشد. دراین چارچوب، به نظر میرسد که استفاده از آزمون های روان شناختی برای شناسایی افراد در معرض خطر سوء مصرف مواد و تشخیص اعتیاد ضروری باشد. پژوهش حاضر نیز بر اساس این ضرورت و با هدف هنجار یابی و آماده سازی سه خرده مقیاس پذیرش اعتیاد(AAS)، استعداد اعتیاد(APS)و استعداد الکل یا می بارگی مک اندرو(MAC. R)، از فرم بلند آزمون چند وجهی شخصیتی مینه سوتا (MMPI-2) که برای بررسی سوء مصرف مواد طراحی شده و در قالب یک پرسشنامه 90 سؤالی است بر روی 1000 نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه تهران به روش نمونه گیری تصادفی منظم از 4 منطقه (3،5،7و 18) آموزش و پرورش شهر تهران و 200 نفر از داوطلبان ترک اعتیاد که از نظر سنی با دانش آموزان در یک گروه قرار داشتند، اجرا شد و سوالات زیر مورد بررسی قرار گرفت:1-آیا آزمون سنجش اعتیاد برای شناسایی اعتیاد دانش آموزان مستعد و در معرض خطرسوء مصرف مواد از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است؟2-آیا مقیاس پذیرش اعتیاد یا AAS برای شناسایی دانش آموزانی که سوء مصرف مواد دارند از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است؟3- آیا مقیاس استعداد اعتیاد یا APS برای شناسایی دانش آموزانی که مستعد سوء مصرف مواد هستتند، از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است؟4- آیا مقیاس استعداد الکل یا MAC. R برای شناسایی دانش آموزانی که در معرض و مستعد سوء مصرف الکل هستند، از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است؟5-آیا آزمون سنجش اعتیاد ازهنجار های کیفی و کمی مطلوبی برخوردار است ؟نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که در هر سه مقیاس به طور معنیداری بین نمرات دو گروه معتادان و دانش آموزان تفاوت وجود دارد و هر سه مقیاس، توانایی تفکیک افراد معتاد را از افراد عادی دارند. پایایی آزمون با استفاده از روش آلفای کرانباخ (مجموعه خرده مقیاسهای MAC. R، APS و AAS ) محاسبه شد که برابر با 5338/0 و از طریق روش دو نیمه کردن برابر با 5332/0 بود.
Bearing in mind the growing trend of drug abuse in societies، the application of appropriate tools for identifying drug abusers and those who are exposed to the high risk of drug abuse is one of the basic requirements of the current Iranian society. At the moment، the only way for identifying drug addicts is the use of morphine- detecting kits that examine the person’s urine and is based on a medical model. It only indicates the existence of morphine in urine and cannot be relied upon as a certain method for detecting the person’s addiction. Within this framework، it seems necessary to use psychological tests for identifying individuals that are exposed to the risk of drug abuse. Based on this necessity and with the aim of normalization and preparation of three sub-scales of addiction acknowledgement scale (AAS)، addiction potential (APS) and Mac Andrew Alcoholism Scale Revised (MAC.R) from the Minnesota Multi-Phasic Personality Inventory a questionnaire is prepared comprising 90 questions. The plan was conducted among 1000 male high school students of Tehran using the random sample-taking from 4 districts (7،5،3،18) as well as 200 volunteers who seek to give up addiction. The following questions were raised:
1. Does the addiction test for identifying students exposed to addiction risk enjoy reliability?
خلاصه ماشینی:
"بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و هنجار یابی آزمون های APS، AAS و MAC-R به منظور شناسایی افراد در معرض و مستعد سوء مصرف مواد در بین دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر تهران محمود مینوئی 1 دکتر مهدیه صالحی 2 چکیده رشد روز افزون مواد مخدر در جامعه و استفاده از ابزارهای مناسب برای تشخیص افرادی که سوء مصرف مواد دارند یا در معرض خطر سوءمصرف آن هستند، از نیازهای اساسی جامعه کنونی ایران به شمار می رود.
R برای شناسایی دانش آموزانی که در معرض و مستعد سوء مصرف الکل هستند، از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است؟5-آیا آزمون سنجش اعتیاد ازهنجار های کیفی و کمی مطلوبی برخوردار است ؟نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که در هر سه مقیاس به طور معنیداری بین نمرات دو گروه معتادان و دانش آموزان تفاوت وجود دارد و هر سه مقیاس، توانایی تفکیک افراد معتاد را از افراد عادی دارند.
جدول شماره 7: محاسبه روایی تفکیکی از نوع ملاک تجربی در خرده مقیاس پذیرش اعتیاد (AAS) (آزمون t دو گروه مستقل شماره 3) سطوح میانگین انحراف معیار تعداد درجهآزادی میزانt سطح معنیداری معتاد 21/5 30/2 189 1152 22/2- 05/0 غیرمعتاد 81/4 03/2 965 همانطور که ملاحظه می شود میزان t به دست آمده که معرف تفاوت معنیدار بین نمرات نمونههای معتاد و غیرمعتاد در خرده مقیاس سنجش اعتیاد با 05/0 = است، از میانگین نمرات نمونههای غیرمعتاد بالاتر است؛ بنابراین، با تاکید بر میانگین نمرات نمونههای معتاد میتوان عنوان کرد که پرسشنامه مورد بررسی در این پژوهش در خرده مقیاس سنجش اعتیاد، دارای روایی تفکیکی از نوع ملاک تجربی است."