چکیده:
مقدمه: هدف این مطالعه تعیین ارتباط راهبردهای مقابله با استرس، هیجان خواهی و خودکارآمدی با استعداد سوء مصرف مواد در دانشجویان میباشد. روش: این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 89-88 تشکیلمیدهند. نمونه پژوهش حاضر 313 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس خودکارآمدی، مقیاس هیجان خواهی، مقیاس راهبردهای مقابله با استرس و مقیاس استعداد سوء مصرف مواد استفاده شد. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که خود کارآمدی، هیجان خواهی، راهبردهای مقابله هیجان مدار و راهبردهای مقابله مساله مدار با استعداد سوء مصرف مواد در دانشجویان رابطه معناداری دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که خود کارآمدی، هیجان خواهی و راهبردهای مقابله با استرس میتواند استعداد سوء مصرف مواد در دانشجویان را پیش بینی میکنند. نتیجه گیری: این نتایج، بیان می کند که خودکارآمدی، هیجان خواهی و راهبردهای مقابله با استرس می توانند در پیش بینی استعداد سوء مصرف مواد دانشجویان نقش مهمی ایفا نمایند. بر این اساس متخصصان می توانند از آموزش راهبردهای مقابله ای موثر و ارتقاء خودکارآمدی به منظور پیشگیری از سوءمصرف استفاده نمایند.
Introduction: The purpose of the research was to determine relationship of coping sterategies، self-efficacy and sensation seeking with aptitude of substance use in the students.
Method: The population of the study included students of Islamic Azad University Ardabil Branch. The research sample consisted of 313 students who were studying in Islamic Azad University Ardabil Branch. To collect the data Coping Sterategies scale، Sensation Seeking scale، Self-Efficacy inventory and Substance Use Aptitude scale were used. Data was analyzed using of Pearson correlation coefficient and multiple regression analyses.
Findings: The result of Pearson correlation coefficients showed that self-efficacy، sensation seeking، emotin coping sterategies and problem solving coping sterategies related to aptitude substance use in students. The results of multiple regression analysis showed that self-efficacy، sensation seeking and coping sterategies explained 43 percent of variance of aptitude of substance use in students.
Conclusion: The results indicated that self-efficacy، sensation seeking and coping sterategies are significant predictors in predicting of aptitude of substance use in adolescents. Clinicians can be used these results for prevention of substance abuse by training of effective coping strategies and promotion of self efficacy.
خلاصه ماشینی:
"دام، هولستین و ساب 8 (2006)، استانس فیلد و کریستین 9 (2007)، کروز، هی و هادج 10 (2007)، تونی تی 11 و همکاران Zuckerman Cloninger, Sigvardsson & Bohman Howard, Kivlahan & Walker Masse & Tremblay Botvin & Griffin Tarter Yanovizky Dom, Hulstijn & Sabbe Stansfield & Kirstein Crews, He & Hodge Tonetti (2010) و لیندگرم، مولینز، نیگبورز و بلای نی 1 (2010) در پژوهشهای مجزایی بین هیجان خواهی و سوء مصرف مواد (الکل، مواد مخدر و داروهای توهم زا ) رابطه معنی داری بدست آوردند.
برخی مطالعات رابطه مستقیم بین مهارتهای حل مسأله ضعیف و مصرف مواد Lindgren, Mullins, Neighdors & Blayney Hampson, Andrews & Barckley Thoits Abrams & Niaura Mckee, Hinson & Wall Cooper, Russel & George Skinner, Fronc & Muder وسیگار کشف کردهاند (اپستین و همکاران، 2000، به نقل از محمدخانی و همکاران، 1386).
Lazarus & Folkman Self-efficacy Scale Nezami, Schwarezer & Jerusalem جدول 1: آمارههای توصیفی نمونه انتخابی در متغیرهای مورد مطالعه همانطور که مشاهده می شود میانگین نمرات خود کار آمدی1/30، مقابله هیجان مدار 88/14، مقابله مساله مدار 10/18، هیجان خواهی 21/51 و استعداد سوء مصرف مواد33/94 می باشد.
در تبیین این نتایج می توان گفت که رابطه ی راهبردهای مقابله با استرس و استعداد سوء مصرف مواد در دانشجویان یک تعامل دو طرفه است، یعنی افرادی که در مقابله با Dusenbury, Baker, James & Ortiz مشکلات راهبردهای مقابله ی مسأله مدار (شناختی) را انتخاب می کنند به حل مشکل نائل میشوند و این موفقیت به عزت نفس بالا منجر شده و سلامت روانی را در پی دارد."