چکیده:
هدف: اعتیاد به موادمخدر برحسب نوع ماده مصرفی دارای عوارض و اثرات مختلف است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف مقایسه عملکردهای عصب-روان شناختی در بین مصرفکنندگان شیشه با افراد عادی انجام شده است. روش: پژوهش از نوع علی-مقایسهای است که روی دوگروه افراد سوءمصرف کننده مواد و افراد عادی انجام شده است. جامعه آماری کلیه مصرفکنندگان مواد مخدر شهر بهارستان اصفهان بود. گروه مصرفکننده مواد شامل 33 نفر مصرفکننده شیشه بودند که از بین افراد مراجعه کننده به مرکز درمان اعتیاد بهارستان به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. گروه مقایسه شامل 39 نفر از افراد عادی بود که از لحاظ سن، جنس و تحصیلات با گروه اول همتا سازی شدند. افراد هر دو گروه توسط مدیر فنی مرکز و با استفاده از تستهای تشخیصی ادراکی مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات ازآزمون کارتهای ویسکانسین، دستگاه کرونسکوپ (زمان واکنش) در سه وضعیت ساده، تشخیصی و انتخابی وسوگیری توجه (آزمون استروپ) استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که مصرفکنندگان شیشه در مقایسه با افراد عادی از لحاظ تعداد خطا تفاوت معناداری دارند، ولی از لحاظ خطا، درجاماندگی درآزمون ویسکانسین تفاوت معناداری باهم ندارند. در زمینه زمان واکنش نیز یافتهها نشان داد که مصرفکنندگان شیشه کمترین زمان واکنش و بیشترین میزان خطا را در هر سه حالت داشتند، اما در کوشش به شکل ساده بین دو گروه تفاوتی مشاهده نشد. به عبارت دیگر، دوگروه در کوشش به شکل انتخابی و تشخیصی در زمان و تعداد خطاها با یکدیگر تفاوت معناداری نشان دادند. همچنین، دو گروه در سوگیری توجه (آزمون استروپ) از لحاظ تعداد خطا با یکدیگر تفاوتی نداشتند، ولی از لحاظ زمان، بین مصرفکنندگان شیشه و افراد سالم تفاوت معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: میتوان گفت مصرف شیشه میتواند شرایط متفاوتی را از لحاظ عملکردهای شناختی- عصبی در افراد ایجاد کند. شناسایی و فهم این عوامل میتواند علاوه بر کمک به درک بهتر مشکل، به ارایه راهکارهای مختلف درمانی منجر شود.
Aim: Addiction to opium can be resulted to different effects. Current research designed in order to comprise if neuro-psychological functions among Amphetamine consumers and normal people.
Method: Research design was causal-comparative design which performed in consumers and normal people. Research population was all opium consumers of Bahar city. Addict group included of 33 Amphetamine consumers who were referred to Baharestan addiction withdrawal center by snowball sampling. The comparison group included 39 normal people that matched with addict group with consideration of age، sex، education. All samples were studied by technical management of center and by using of perceptual diagnostic tests. Wisconsin cards، reaction time tests (simple، diagnostic، and selective) and attention bias (Stroop) was used.
Results: the results of the research indicated that Amphetamine consumers were significantly different with normal people in consideration of error number، but there wasn’t significant difference on error in Wisconsin test. In reaction time Amphetamine consumers had least reaction time and highest number of errors، in three states. In simple trial there weren’t significant difference، but two groups were significant different in selective and diagnostic trial on time and number of errors. Also، there wasn’t significant difference on attention bias with consideration of error، but there was significant difference with consideration of time.
Conclusion: on the basis of results it can be claimed Amphetamine consumption can be affected on neuro-cognitive functions. Identifying and understanding of these factors can be useful in better understanding of problem، and can be led to different therapeutic treatment.
خلاصه ماشینی:
"جدول2: نتایج تحلیل واریانس تفاوت بین دوگروه از لحاظ آزمون ویسکانسین متغیرها منبع مجموع مجذورات درجه آزادی آماره F معناداری خطا بینگروهی 29/896 1 ــ ــ درونگروهی 62/3655 72 749/5 019/0 مجموع 51/3947 73 ــ ــ درجاماندگی بینگروهی 94/7 1 ــ ــ درونگروهی 00/5142 72 111/0 740/0 مجموع 94/5149 73 ــ ــ همانطور که درجدول فوق مشاهده میشود تفاوت معناداری بین گروه مصرفکنندگان ماده شیشه و گروه افراد عادی از لحاظتعداد خطاها درآزمون ویسکانسین وجود دارد (05/0, P<749/5F=).
جدول3: نتایج تحلیل واریانس تفاوت بین دوگروه از لحاظ زمان واکنش متغیرها شاخصها مجموع مجذورات درجه آزادی آماره F معناداری زمان واکنش ساده خطا 14/0 1 176/2 145/0 زمان 35/21 1 827/0 366/0 زمان واکنش تشخیصی خطا 07/7 1 984/2 048/0 زمان 64/73 1 554/2 114/0 زمان واکنش انتخابی خطا 65/32 1 951/6 010/0 زمان 10/14 1 735/0 039/0 همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود بین گروه مصرفکنندگان ماده شیشه و گروه عادی در زمان واکنش ساده به لحاظ تعداد خطا و زمان واکنش تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0P>).
جدول4: نتایج تحلیل واریانس تفاوت بین دوگروه از لحاظ سوگیری توجه متغیرها منبع مجموع مجذورات درجه آزادی آماره F معناداری خطا بینگروهی 35/150 1 ــ ــ درونگروهی 31/4043 72 667/2 106/0 مجموع 66/4193 73 ــ ــ زمان بینگروهی 06/161 1 ــ ــ درونگروهی 09/1412 72 212/8 005/0 مجموع 15/1573 73 ــ ــ همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود در میزان خطا بین دو گروه مصرف کنندگان ماده شیشه و گروه عادی تفاوت معناداری وجود ندارد(05/0P>)، اما در میزان زمان تفاوت معناداری بین این دو گروه بهدست آمد(01/0P<)."