چکیده:
در مورد روند توسعه تجارت الکترونیکی و مراحل آن بحثهای زیادی شده است. روند رو به رشد فروشگاههای اینترنتی در ایران نیز (که اغلب بدون دانش کافی در زمینة تجارت الکترونیکی صورت میگیرد) برای رفع نواقص موجود نیاز به کالبد شکافی علمی ـکاربردی مناسب دارد. در این مقاله با بررسی مدلهای مختلف بلوغ الکترونیکی، مدلی مناسب با شرایط ایران طراحی شد و بهصورت کاربردی میزان و درجة بلوغ سایتهای تجارت الکترونیکی در ایران با استفاده از اطلاعات بهار 1384 تعیین و ارزیابی شده است.
نتایج مطالعه نشان میدهد فروشگاههای اینترنتی ایران بیشتر به سمت مرحلة ایستا گرایش دارند و حتی این حضور نیز بسیار ضعیف است. بدین معنا که فروشگاههای اینترنتی ایران در مرحلة ایستا حداقل استانداردهای لازم را ندارند.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله با بررسی مدلهای مختلف بلوغ الکترونیکی،مدلی مناسب با شرایط ایران طراحی شد و به صورت کاربردی میزان و درجهء بلوغ سایتهای تجارت الکترونیکی در ایران با استفاده از اطلاعات بهار 1384 تعیین و ارزیابی شده است.
مزایای تجارت الکترونیکی در این باره که به کارگیری تجارت الکترونیکی در صنایع مختلف روبه رشد است،هیچ شکی وجود ندارد و تقریبا در کشورهای پیشرفته پیدا کردن شرکت متوسط و یا حتی کوچکی که فاقد وبسایت باشد باشد و به اینترنت دسترسی نداشته باشد،بسیار مشکل است و رد کشور ایران نیز این حرکت رو به سمت توسعه دارد.
سه مرحله بلوغ تجارت الکترونیکی بر اساس مدل KPMG عبارتند از: مرحله تجربه:1در این مرحله شرکت حضور ابتدایی در وب دارد و اطلاعات ایستا را در سایت خود قرار میدهد،اما در این مرحله مهارتهای نهادی تجارت الکترونیکی در شرکت وجود ندارد و فاقد ساختار است.
طبق نظر وی مراحل چرخهء حیات الکترونیکی عبارتند از: بروشور:در این مرحله شرکت از یک وبسایت ساده برخوردار است که مانند بروشور تبلیغاتی عمل نموده و اطلاعات مربوط به محصول و خدمات شرکت در آن ارائه میشود.
نتیجهگیری بر اساس نتایج جدول 4 می توان ادعا کرد سایتهای تجارت الکترونیکی ایران بیشتر گرایش به سمت مرحله ایستا دارند اما حضور آنها در این مرحله نیز مورد تأیید نیست و این حضور نیز بسیار ضعیف است.
9. پیشنهادها پیشنهاد میشود فروشگاههای اینترنتی ایران برای تقویت مرحله ایستا در فرآیند بلوغ تجارت الکترونیکی اطلاعات مورد نیاز مصرفکنندگان و سایر نهادهای ذینفع را در اختیار آنها قرار دهند."