چکیده:
این پژوهش به بررسی امکان استقرار مولفه های مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی در کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران، و شهید بهشتی پرداخته است. در این بررسی جامعه آماری را مدیران و کتابداران کتابخانه های این سه دانشگاه تشکیل داده اند. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های t تک متغیره، t مستقل، و تعقیبی LSD استفاده گردید. نتایج نشان داد که امکان استقرار نه مولفه (رهبری، خط مشی و استراتژی، کارکنان، شراکت ها و منابع، فرایندها، نتایج مراجعان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه، و نتایج کلیدی عملکرد) در کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران، و شهید بهشتی وجود دارد. از آنجا که در این پژوهش نظرهای کارکنان کتابخانه های این سه دانشگاه درباره امکان استقرار مولفه های این مدل بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی (جنسیت، سمت، رشته تحصیلی، مدرک تحصیلی، سال های خدمت، و دانشگاه) بررسی شد، نتایج نشان داد که بین نظرهای کارکنان در مورد امکان استقرار مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی بر اساس جنسیت، سمت، رشته تحصیلی، و مدرک تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P)، لیکن بین نظرهای کارکنان مورد مطالعه در خصوص امکان استقرار این مدل بر اساس سال های خدمت و دانشگاه تفاوت معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"خالویی(1386)در ارزیابی سطح مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای الزهرا و تربیت مدرس به این نتیجه رسید که نگرش مدیریت هر دو کتابخانه به دور از سبک مدیریت کیفیت بوده،هر دو کتابخانه از نظر مدیریت کیفیت جامع در سطح پایینی (1)- )MQT(tnemeganaM ytilauQ latoT (2)- )MQFE(tnemeganaM ytilauQ rof noitadnuoF naeporuE (3)- ledoM gnimeD (4)- )AQNBM(drawA ytilauQ lanoitaN egirdlaB mloklaM قرار دارند و تفاوت معناداری میان مفاهیم نهگانه مدل مدیریت بنیاد اروپایی در این کتابخانهها وجود ندارد.
میزان امکان استقرار مؤلفه نتایج کلیدی عملکرد در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی تهران تا چه اندازه است؟ 10-آیا بین نظرهای کارکنان کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی تهران براساس متغیرهای جمعیتشناختی آنها(جنسیت،رشته تحصیلی،سمت،نوع دانشگاه،مدرک تحصیلی، و سالهای خدمت)در مورد امکان استقرار مؤلفههای مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی تفاوت وجود دارد؟ روش پژوهش:روش پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی است.
با مقایسه میانگین هر مؤلفه با نمرۀ معیار (1)- DSL مربوط به آن در جدول 2 دیده میشود که در هر مؤلفه،میانگین از نمرۀ معیار به طور معناداری بالاتر است(سطح معنیداری صفر محاسبه شده است)بنابراین،میتوان نتیجه گرفت که از نظر کارکنان امکان استقرار نه مؤلفه رهبری،خطمشی و استراتژی،کارکنان،شراکتها و منابع، فرایندها،نتایج مراجعان،نتایج کارکنان،نتایج جامعه،و نتایج کلیدی عملکرد در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در سؤال 10 نظرهای کارکنان کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی تهران بر اساس متغیرهای جمعیتشناختی آنها(جنسیت،رشته تحصیلی،سمت،دانشگاه،مدرک تحصیلی،و سالهای خدمت) در مورد امکان استقرار مؤلفههای مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی بررسی شده است.
بحث و نتیجهگیری نتایج این پژوهش نشان داد که امکان استقرار مؤلفههای مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی در کتابخانههای سه دانشگاه علوم پزشکی ایران،تهران،و شهید بهشتی وجود دارد و در هیچ یک از نه مؤلفه تفاوت معناداری بین سه دانشگاه مشاهده نشد."