چکیده:
توجه به کارآفرینی روستایی با نگرشی به مشکلات موجود در ایـن نـواحی از اهمیـت بسیار زیادی برخوردار است . در این راستا با رویکرد رفتاری و براساس الگوی فراینـدی بـه بررسی زمینه های کارآفرینی پرداخته شده است . بنابراین هدف اصلی ایـن مقالـه بررسـی و تحلیل میزان آشنایی روستاییان با زمینه ها و مهارت های کـارآفرینی اسـت . ناحیـه ی مـورد مطالعه ، "دهستان براآن جنوبی " از بخش مرکزی شهرستان اصـفهان اسـت . روش تحقیـق ، کتابخانه ای و میدانی بوده و پس از تعیین شـاخص هـا و متغیرهـای تحقیـق ، بـا اسـتفاده از پرسش نامه محقق ساخته داده های لازم گردآوری شده است . بر این اساس با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ، تعداد ١٥٠ نفر از افراد روستایی واقع در سن فعالیت (١٥ تا ٦٥ سال ) با حداقل سواد راهنمایی بررسی شدند. نتایج نشان داد کـه ٢/٣٣ درصـد از روسـتاییان آشـنایی خیلـی زیـاد،١٨/٧٦ آشـنایی زیاد،٢٣/٥٦ درصد دارای آشنایی کم و ٥٥/٣٥ درصد آشـنایی بـسیار کـم بـا زمینـه هـا و مهارت های کارآفرینی دارند. این وضع در همه ی شاخص ها و متغیرهای مطالعاتی کم و بیش یکسان است . در این راستا، آموزش کارآفرینی و آماده سازی محـیط اجتمـاعی و اقتـصادی روستاها برای جذب نیروی انسانی جوان ، متخصص و ماهر به نواحی روستایی و فعالیت هـای کشاورزی می تواند به عنوان راه کار اصلی در ایجاد و تقویـت کـارآفرینی ایـن نـواحی در راستای توسعه ی پایدار بسیار موثر باشد.
With respect to many problems in rural areas such as poverty، inequality، migration، vulnerability and unemployment، the rural entrepreneurship is of great importance. Doubtless entrepreneurship can increase the level of employment and income and play an important role for sustainable development in rural areas. In this article، through a behavioral approach and based on a procedural model indicating that personal experiments and environmental factors will affect entrepreneurship، the background knowledge on entrepreneurship is analyzed. The primary goal of this article is to determine the extent of entrepreneurial knowledge and skills in rural areas. The study area is Baraan District in Esfahan County. The research method is documental and field study and data is gathered via questionnaires. The sampling method was random and 150 people of 15-65 years of age with middle school education level were asked to fill the questionnaires. After data entry then analysis was made by SPSS software.
The results indicate that only 2.33 percent of villagers have very high acquaintance and 18.76 percent of them have high acquaintance with entrepreneurship while 23.56 percent have low acquaintance and 55.35 percent have very low acquaintance with this subject. The acquaintance rate is almost the same in all indicators and variables. Therefore، entrepreneurship training and improving facilities and amenities in rural areas for attracting young، specialist and skilled people can promote entrepreneurship and lead to development in this area.
خلاصه ماشینی:
در این راستا، آموزش کارآفرینی و آماده سازی محـیط اجتمـاعی و اقتـصادی روستاها برای جذب نیروی انسانی جوان ، متخصص و ماهر به نواحی روستایی و فعالیت هـای کشاورزی می تواند به عنوان راه کار اصلی در ایجاد و تقویـت کـارآفرینی ایـن نـواحی در راستای توسعه ی پایدار بسیار مؤثر باشد.
به طور کلی یکی از عوامل مؤثر در توسـعه ی روسـتایی ، کـارآفرینی اسـت ، زیـرا کارآفرینی می تواند با خلق فرصت های جدید اشتغال و درآمد، نقش مـؤثری در بهبـود وضع اقتصادی و معیشتی روستاها داشته باشد.
تا چه حد زمینه ها و مهارت های لازم برای تحقق کارآفرینی در این جامعه وجـود دارد؟ کارآفرینی و توسعه ی روستایی نواحی روستایی به دلیل شرایط خاص اکولوژیکی و اقتصادی - اجتماعی ، با مـسائل و مشکلات متعدد و متنوعی مواجه اند که فقر و محرومیت از مهـم تـرین آن هـا محـسوب می شود.
زمینه های فردی کارآفرینی بر اساس جدول شـماره ی (١)، زمینـه هـای فـردی کـارآفرینی در ٧٣/٣ درصـد از روستاییان ناحیه ی مورد مطالعه در حد کم و خیلی کم و در ٢٦/٧ درصد آن ها در حـد زیاد و خیلی زیاد بوده است .
زمینه های زیرساختی کارآفرینی در ناحیه مورد مطالعه از دیدگاه روستاییان (به تصویر صفحه مراجعه شود) فراهم بودن زمینه ی افزایش انواع فعالیت های اقتصادی در این ناحیه ، قابلیت مناسـبی را برای کارآفرینی ایجاد کرده است .
میزان آشنایی روستاییان با زمینه ها و شاخص های اصلی کارآفرینی در ناحیه ی مورد مطالعه (درصد) (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره (٨) آمار و درجه ی معنی داری هر یک از مؤلفـه هـای کـارآفرینی را نشان می دهد.