چکیده:
کارآفرینی دانشگاهی ازرسالت های جدید دانشگاه ها پس از رسالت های آموزش و پژوهش است. مفهوم کارآفرینی دانشگاهی با تجاری سازی دانش قرین می باشد. این مقاله به دنبال یافتن عوامل موثر بر کارآفرینی دانشگاهی است. از این رو در ابتدا سوالات و فرضیه هایی برای پاسخ به آن ها تدوین شد. سپس بر اساس منابع علمی مدل مفهومی برای عوامل موثر بر کارآفرینی دانشگاهی و نیز کارآفرینی دانشگاهی طراحی شد. برای سنجش عوامل و نیز کارآفرینی دانشگاهی دو پرسش نامه جداگانه طراحی شد که پرسش نامه اول را رئیسان یا معاونان مراکز و واحدها و پرسش نامه دوم را مسؤولان کارآفرینی استان ها پاسخ داده اند. جامعه آماری همه ی مراکز دانشگاه پیام نور و نیز واحد هایی که حداقل سه سال از تاسیس آن ها گذشته باشد، بود. به دلیل محدود بودن جامعه آماری به 260 مرکز/ واحد در سراسر کشور، بین کل جامعه آماری پرسش نامه توزیع شد و با استفاده از روش های تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر،شاخص ها و رابطه ها بررسی شدند. با آزمون فرضیه ها از 25 فرضیه تدوین شده به جز یک فرضیه از عوامل ساختاری،دو فرضیه از عوامل محتوایی و چهار فرضیه از عوامل زمینه ای و دو فرضیه از فرضیه های اصلی، بقیه فرضیه ها تایید شدند. بر اساس اطلاعات گردآوری شده با استفاده از روش های تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر توسط نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل، الگوی مفهومی طراحی شده آزمون، اصلاح و برازش شده و الگوی نهایی پیشنهاد شد. در پایان برای تحقیق های آینده پیشنهاد هایی مطرح شد.
Academic entrepreneurship (AE) is considered as one of the new university missions after research and educational ones. The concept of AE is accompanied by commercializing knowledge and producing wealth. AE is a university response to the economic needs in the society. One of the most interesting topics to researchers is AE. On the basis of the three-aspect model of effective variables on AE (structural، content and contextual) a conceptual framework and model was designed، and hypotheses and questions were formulated to find appropriate theoretical responses to above problems.
In this study، the survey research and descriptive-correlative methods were applied and the statistical population covered all Payam noor (PN) academic centers throughout the country established in 2005. Mail questionnaires were distributed among 260 university academic centers and then variables and criteria were analyzed by using confirmatory factor analysis، path analysis and correlative tests. Twenty-five hypotheses were tested. Except for one structural، two contextual and four background hypotheses، all research hypotheses were statistically confirmed. Along with the findings of the AE at PNU centers، all data collected were analyzed and tested by using LISREL and SPSS statistical software packages. A conceptual model of study was tested and finalized and refined on the basis of research findings. At the end of this study، findings were concluded and recommendations were presented to PNU with respect to staff and policymakers.
خلاصه ماشینی:
در یک جمع بندی و به طور خلاصه می توان بیـان کرد که فشارهای روزافزون بر دوش دولت و وزارتخانه ی علوم ، تحقیقات و فنـاوری و کاهش بودجه ی دولتی در سال های اخیر، افزایش تعـداد دانـش آموختگـان ، بـی کـاری فزاینده ، و بحران اشتغال جوانان به ویژه تحصیل کردگان ، تغییر در انتظارهای متقاضـیان دانشگاه ها، رقابت ، نیازهای متغیر بازار، مسؤولیت پذیری و پاسخ گـویی در مقابـل افـراد جامعه ، انقلاب کیفیت و بهـره وری ، تغییـر در دانـش و ضـرورت مـدیریت دانـش و تجاری سازی دانش ، ضـرورت تحـول در آمـوزش هـای سـنتی و گـرایش بـه سـمت آموزش های نو و پژوهش های کاربردی ، ضرورت به کارگیری فناوری ها و سایر مواردی که موجب تحول در رسالت ، نقش و کارکردهای دانـشگاه هـا شـده اسـت ، ضـرورت کارآفرینی دانشگاهی و ایجاد دانشگاه کارآفرین بـه عنـوان یکـی از ابزارهـای حیـاتی راهبردی و کلیدی آموزش عالی برای مواجهه با این تغییرها و فشارها را کاملا روشن و بدیهی کرده اند.
یونسکو در چشم انداز جهانی آموزش عالی بـرای قـرن ٢١، دانـشگاه هـای نـوین را این گونه توصیف می کند: "جایگاهی است که درآن مهارت های کارآفرینی در آموزش عالی به منظور قابلیت های دانش آموختگان و برای تبدیل شـدن بـه کارآفرینـان ، توسـعه می یابد" (٢٠٠٤ ,UNESCO).