چکیده:
به رغم برخی شواهد پژوهشی که نشان می دهد شرکت های کارآفرین بیش از شرکت های محافظه کار درگیر فرایندهای مدیریت راهبردی هستند، اما هیچ تحقیق مستقل و منسجمی در این باره، در محیط کسب وکار ایران انجام نشده است. در این پژوهش، روابط درونی میان شاخص های مدیریت راهبردی و درجه ی کارآفرینی شرکتی و هم چنین گرایش راهبردی غالب در شرکت های کارآفرینی براساس طبقه بندی پورتر بررسی شده است. داده های تحقیق، از نمونه هایی متشکل از 362 مدیر در 136 شرکت کوچک و متوسط در سه صنعت مختلف گردآوری شده و براساس نتایج این مطالعه، رابطه ی عمیق مثبتی میان برخی شاخص های راهبردی شامل تجزیه و تحلیل، انعطاف پذیری، حیطه ی برنامه ریزی، کنترل راهبردی با کارآفرینی و رابطه ای منفی میان کنترل مالی با کارآفرینی مشاهده شد. هم چنین راهبرد رقابتی عاملی تعیین کننده در کارآفرینی محسوب می شود و شرکت های کارآفرین گرایش بیش تری به استفاده از راهبردهای متمایزسازی و تمرکزی نشان می دهند.
The major goal of the current study is to investigate the attitudes of agricultural students toward entrepreneurship. A survey approach is used in this research. The statistical population was comprised of the undergraduate students of Sari Agricultural and Natural Resources Science and Payam-e-Noor Universities who were selected by applying proportional stratified sampling technique. The sample size for students was 110. Data were gathered via the use of questionnaires. The instruments validity and reliability were confirmed based on the opinions of a panel of experts and Cranbach،s Alpha Coefficient respectively. The results of the research indicated that there was a positive significant relationship between entrepreneurial intention of students and their entrepreneurial skills، internal and external motivations، self-efficacy، social norm، expectations، creativity and perception of desirability. The results also revealed that lack of funding or personal savings، lack of financial resources and lack of information for starting up a business are the main constraints on the students’ intentions toward entrepreneurship.
خلاصه ماشینی:
استادیار گروه کشاورزی بنیاد دانشنامه نگاری ایران (تاریخ دریافت مقاله : ١٣٨٩/٤/١٢، تاریخ تصویب : ١٣٨٩/١١/١١) چکیده این پژوهش با هدف بررسی نگرش دانشجویان کشاورزی به کارآفرینی انجام شده و از نوع پیمایـشی اسـت و جامعـه ی آمـاری آن دانـشجویان کارشناسـی رشـته ی کـشاورزی دانشگاه های علوم کشاورزی و منابع طبیعی و پیام نور ساری بودند که بـا اسـتفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم ، ١١٠ نفر انتخاب و مطالعه شدند.
نتایج تحلیل هم بستگی نشان داد بین متغیرهای مهارت هـای کـارآفرینی ، انگیزه های درونـی و بیرونـی دانـشجویان ، برداشـت ذهنـی از جـذاب بـودن کـارآفرینی ، خودکارآمدی ، انتظار، خلاقیت و هنجار اجتماعی و نگرش دانشجویان به کارآفرینی رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد.
ایـن دسـته از مطالعـه هـا نـشان داده اند که تصمیم یـا تمایـل بـه راه انـدازی یـک کـسب وکـار پـیش نیـاز لازم بـرای انجـام رفتارهـای کارآفرینانـه اسـت ( ,Krueger ;٢٠٠٦ ,Lassas-Clerc &Fayolle, Gailly ٢٠٠٧)، زیرا رفتار کارآفرینانه طی فرایندی انجام مـی شـود کـه شـامل مراحـل زیـر اسـت : ١- قصد و نیت راه انـدازی کـسب وکـار یـا بـروز رفتـار کارآفرینانـه ؛ ٢- کـسب دانـش در زمینه ی کارآفرینی و کسب وکار موردنظر؛ ٣- کسب تجربه درباره ی فراینـد کـارآفرینی و کسب وکـار مـوردنظر؛ و ٤- جـست وجـو بـرای شـناخت فرصـت و بهـره بـرداری از آن هـا (٥ .
نتیجـه ی پـژوهش دیگـری نـشان داد کـه بـین پاداش های درونی و استقلال با نیت کارآفرینانه رابطه ی معنی داری وجود دارد ( ,Nasution 4- Luthje & Franke 1- Entrepreneurial Potential Model ٧٣.