چکیده:
مدیریت زنجیره ی سرد به نظامی اطلاق می شود که به اداره کردن فرایندها و فعالیت های مربوط به محصولات فاسد شدنی در زنجیره ی تامین می پردازد. در این مقاله به بررسی نقش کارآفرینی فردی و سازمانی در ارتقای سطح عملکرد مدیریت زنجیره ی سرد برای شرکت های فعال در بازار محصولات فاسد شدنی می پردازیم. روش انجام این پژوهش توصیفی پیمایشی بوده و به منظور بررسی ارتباط بین متغیرهای تحقیق از روش رگرسیون چندگانه استفاده شده است. در این باره سه فرضیه در ارتباط با تاثیر کارآفرینی بر بهبود برنامه ریزی ها، بهبود کیفیت و بهبود در فرایند صادرات محصولات فاسد شدنی در زنجیره ی سرد مطرح شده است. برای بررسی فرضیه های تحقیق نیز، پرسش نامه ای بر مبنای طیف لیکرت طراحی شد و با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه ی جامعه ی آماری محدود در بین 423 نفر از کارشناسان و مدیران 4 شرکت فعال در صنایع لبنی کشور که مرتبط با محصولات فاسد شدنی هستند، تعداد حجم نمونه 122 پرسش نامه تخمین و بین جامعه ی آماری تحقیق، توزیع شد. نتایج آماری پرسش نامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شده و ضمن تایید هر سه فرضیه ی مطرح شده در این تحقیق، متغیر های برنامه ریزی منبع یابی، قابلیت اطمینان و بهبود فرایند صادرات بالاترین میزان اهمیت را نشان دادند. در انتها پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی نیز ارایه شده است.
Cold Chain Management (CCM) is referred to a system which handles process and activities related to the perishable products in Supply Chain (SC). In this paper، the role of individual and organizational entrepreneurship in promoting performance level of Cold Chain (CC) has been addressed. The current research has been done in a descriptive procedure، and multiple regressions have been used to investigate the relationship between research variables. To find out the impact of entrepreneurship on improvement of planning، quality and export process، three hypotheses were presented. To examine the hypotheses based on Likert Spectrum، a questionnaire was designed and distributed among specialists and managers of four reputable dairy companies. The result of the questionnaires obtained by SPSS software approved all the hypotheses. Moreover، resource finding، planning، reliability and improving export processes showed more important effect on the research variables. At the end of the paper، the results of the research and future research suggestions were presented.