چکیده:
شواهد زیادی بیانگر آن است که بیکاری دانش آموختگان آموزش عالی، در بسیاری از کشورها از جمله ایران در حال افزایش است. با وجود این چالش ها، بسیاری از سیاست-گذاران، کارآفرینی در محیط های دانشگاهی را امری ضروری و اجتناب ناپذیر می دانند. شناسایی عوامل اثرگذار بر نیت های کارآفرینانه ی دانشجویان جوامع دانشگاهی بسیار با اهمیت بوده و در همین راستا تحقیقی با این هدف انجام شده است. جامعه ی آماری این تحقیق 342 نفر از دانشجویان رشته های کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام بودند که از میان آن ها 89 نفر به عنوان نمونه به طور تصادفی با استفاده از فرمول محاسباتی کوکران انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه ای بود که روایی آن با کسب نظرات اساتید دانشگاه تایید شد و پایایی آن نیز بر پایه ی ضریب آلفای کرونباخ 72/ به دست آمد. اثرات متغییرهای مستقل (باور به خودکارآمدی، نگرش نسبت به کارآفرینی، حمایت خانواده و هنجارهای ذهنی) بر متغیر وابسته (نیات کارآفرینانه ی دانشجویان) آزموده شد. نتایج نشان می دهد تمامی متغیرهای مستقل، به غیر از نگرش نسبت به کارآفرینی رابطه ی مثبت و معناداری با نیت های کارآفرینانه دارند. درپایان برای ترغیب بیش تر نیت های کارآفرینانه ی دانشجویان به برنامه-ریزان آموزشی دانشگاه، پیشنهادهایی ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
باتوجه به مباحث یادشـده ، آن چـه کـه در ایـن تحقیـق مطالعـه شـد بررسـی وجـود ارتبـاط معنـی دار بـین عامـل "نگـرش نـسبت بـه کـارآفرینی " بـا عامـل "نیـت هـای کارآفرینانـه ی دانشجویان "، بر اساس فرضیه ی زیر است : فرضیه ١ (H١): بین نگرش نسبت به کارآفرینی با نیت های کارآفرینانه ی دانشجویان رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد.
از جملـه مطالعـات انجـام شـده در داخـل و خـارج از کـشور عبارتند از: لوتجی و فرانکی (٢٠٠٣) در مطالعه ای با عنوان "آزمون مدل نیت کـارآفرینی در میـان دانشجویان مهندسی در دانشگاه MIT" پرداخته و دریافتند که ویژگی های شخـصیتی تـأثیر غیرمستقیمی بر نیت دارد و هم چنین بین نگرش کارآفرینانه ی دانشجویان و نیت کارآفرینی ارتبـاط نزدیکـی برقـرار اسـت (١٢٩.
هم چنین در زمینه ی حمایت خانوادگی ادراک شده ، کار و سـکوریا (٢٠٠٧) در تحقیـق خـود بـاعنوان "تـأثیر کـسب وکـار قبلـی خـانواده بـر نیـت کارآفرینانه " به این نتیجه رسیدند، کسانی که خودکارآمـدی بـالاتری دارنـد و خـانواده ی آنـان از فعالیـت هـای کارآفرینانـه ی آن هـا حمایـت مـی کننـد، نیـت و عـزم کارآفرینانـه ی بیش تری نسبت به کسانی که چنـین شـرایطی ندارنـد، دارنـد ( ,٢٠٠٧ ,Carr and Sequira ١٠٩٥.
هـم چنـین در تحقیـق دیگـری کـه رجبـی و همکاران (١٣٨٧) با عنوان "بررسی عوامل اثرگذار بر رفتار کـارآفرینی در مرکـز آمـوزش علمی کاربردی کشاورزی استان قزوین " انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که میزان رفتـار کارآفرینی در بین دانشجویان درحد متوسـط قـرار دارد، در حـالی کـه ایـن میـزان در بـین دانشجویان رشته های مختلـف متفـاوت بـوده و در بـین دانـشجویان دختـر و پـسر اخـتلاف معنی داری وجود نداشت (رجبی و همکـاران ، ١٣٨٧، ص ٢٢٠).