چکیده:
ایده پردازی، فرصت جویی و عمل گرایی به صورت توامان، دیدگاه کارآفرینانه را به وجود می آورند که ماهیتا مقوله ای نامشخص و غیرساختارمند است. بنابراین یادگیری و یاددهی این دیدگاه توسط مربیان و استادان حرفه ای به نسل جوان و با هدف ایجاد کسب وکارهای نوپا، موضوعی اساسی و چالشی محسوب می شود. با توجه به دغدغه ی بیان شده، این مساله ی پژوهشی مطرح می شود که مهارت های یک استاد شایسته ی کارآفرینی معطوف به پرورش دانش آموخته ی کارآفرین یا کارآفرینان نوپا، کدامند؟ برای پاسخ به این سوال، از روش تحقیق کیفی و ابزار مصاحبه برای گردآوری اطلاعات از جامعه ی اساتید و دانشجویان رشته ی کارآفرینی در ایران استفاده شده است. بدین ترتیب که مصاحبه با24نفر، شامل اساتید و دانشجویان رشته ی کارآفرینی انجام شد و یافته ی تحقیق، به عبارتی چارچوب ابتدایی مهارت ها بعد از اعمال نظر گروه کانونی (7نفر)- با رویکرد روش کیفی- برخوردار از پنج مقوله ی اساسی به شرح زیر ارائه شده است: مقوله ی یادگیری استاد- مربی، مقوله ی یاددهی استاد-مربی، مقوله ی برقراری ارتباط اثربخش، مقوله ی ایجاد و اداره ی کسب وکار نوپا، مقوله ی تحلیل محیط کسب وکار نوپا، شناسایی و ارائه ی مجموعه ای منسجم و متمایز از مهارت های مربیان- استادان کارآفرینی برای پرورش دانشجویان علاقه مند به ایجاد کسب وکار، وجه تمایز این پژوهش محسوب می شود.
خلاصه ماشینی:
بـا توجـه بـه دغدغـه ی بیـان شـده ، ایـن مـساله ی پژوهشی مطرح می شود که مهارت های یک اسـتاد شایـسته ی کـارآفرینی معطـوف بـه پـرورش دانش آموخته ی کارآفرین یا کارآفرینان نوپا، کدامند؟ برای پاسخ به این سوال ، از روش تحقیق کیفـی و ابـزار مـصاحبه بـرای گـردآوری اطلاعـات از جامعـه ی اسـاتید و دانـشجویان رشـته ی کارآفرینی در ایران استفاده شـده اسـت .
بـدین ترتیـب کـه مـصاحبه بـا٢٤نفـر، شـامل اسـاتید و دانشجویان رشته ی کارآفرینی انجام شد و یافته ی تحقیق ، به عبارتی چارچوب ابتدایی مهارت ها بعد از اعمال نظر گروه کـانونی (٧نفـر)- بـا رویکـرد روش کیفـی - برخـوردار از پـنج مقولـه ی اساسی به شرح زیر ارائه شده است : مقوله ی یـادگیری اسـتاد- مربـی ، مقولـه ی یـاددهی اسـتاد- مربی ، مقوله ی برقراری ارتباط اثـربخش ، مقولـه ی ایجـاد و اداره ی کـسب وکـار نوپـا، مقولـه ی تحلیل محیط کسب وکار نوپا، شناسایی و ارائه ی مجموعـه ای منـسجم و متمـایز از مهـارت هـای مربیان - استادان کارآفرینی برای پرورش دانشجویان علاقه مند به ایجاد کسب وکار، وجـه تمـایز این پژوهش محسوب می شود.
کسب وکار نوپا: آیـا فراینـد یـادگیری و یـاددهی بـر محـور کـسب وکـار نوپـا و بـستر شکل گیری آن استوار است ؟ (موضوع یاددهی توسط معلم ) روش شناسی در این پژوهش از ابزار مصاحبه برای گردآوری اطلاعات اولیه و روش گـروه کـانونی به عنوان یکی از روش های معتبر تحقیق کیفـی جهـت تکمیـل اطلاعـات و اعتباربخـشی بـه چارچوب مهارت ها اسـتفاده شـده اسـت .