چکیده:
سرمایه ی اجتماعی، به عنوان یک مفهوم، در دهه های اخیر کاربرد چشم گیری داشته و به مثابه یک دارایی برای شرکت ها تلقی می شود که با بهره گیری از آن بتوانند کارایی خود را افزایش دهند. از این رو، این تحقیق به سنجش میزان سرمایه ی اجتماعی و ارتباط آن با نوآوری در واحد تندر ایران خودرو پرداخته است. در چارچوب نظری این تحقیق از نظریه ی پاتنام استفاده شده که شاخص های سرمایه ی اجتماعی را اعتماد، شبکه های اجتماعی و هنجارها معرفی می کند. با توجه به ویژگی های کاری واحد تندر، نوآوری نیز با امکانات نرم افزاری و سخت افزاری برای اجرای ایده، اهمیت دادن سازمان به ارایه ایده ها و نیز میزان نوآور بودن سازمان از نگاه پاسخ گویان سنجیده شده است. روش استفاده شده در این تحقیق پیمایش بوده و با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران با عنایت به جامعه ی آماری که تعداد 2908 نفر هستند 293 نفر به عنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند که چیزی قریب به یک دهم جامعه ی آماری است. نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که میزان سرمایه ی اجتماعی در واحد تندر ایران خودرو در حد متوسطی بوده و نتایج آزمون فرضیه نیز نشان می دهد که بین سابقه ی کار با سرمایه ی اجتماعی، اعتماد به مدیران و اعتماد نهادی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. هم چنین بین انواع گروه های استخدامی مختلف میزان سرمایه ی اجتماعی متفاوت است. بین سرمایه ی اجتماعی با نوآوری و نوآور بودن سازمان رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. بین عضویت شبکه ای و نوآوری و نیز اعتماد اجتماعی با نوآوری رابطه معناداری وجود داد.
The social capital concept has developed notably in recent decades and it is regarded as an asset for firms and industrial firms which، by enjoying it، can increase their efficiency. This paper deals with Social Capital Measurement and Its Relationship with Innovation in Tondar Irankhodro car manufacturing unit. The Putnam’s social capital theory is used in order to measure social capital by introducing the indexes such as trust، social network (network membership)، and norms. Considering the Tondar car manufacturing unit characteristics and its situation، innovation is measured by software and hardware facilities in order to demonstrate the importance of novel ideas to organizations and level of organizational innovativeness from the respondents’ viewpoints. The survey is used as research method by using Cochrane sampling formula and 293 persons were selected as respondents.
The paper’s findings show that the social capital in Tondar Irankhodro car manufacturing unit is at middle level and there are significant and negative relationships between work experience and social capital and trust in managers and institutions. Also، accordingly the social capital level is different between recruitment groups. There are significant and positive relationships between social capital and innovation، between network membership and innovation، and between trust and innovation. The regression analysis shows that the social norms، inter-group and institutional trust can explain 29 percent of innovation changes.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که میزان سـرمایه ی اجتمـاعی در واحـد تنـدر ایـران خودرو در حد متوسطی بوده و نتایج آزمون فرضیه نیز نشان می دهد که بین سابقه ی کار بـا سرمایه ی اجتماعی ، اعتماد به مدیران و اعتماد نهادی رابطه منفـی و معنـاداری وجـود دارد.
از این رو نوآوری با شاخص های توجه به امکانات نرم افزاری برای بیـان ایـده ، توجه به امکانات سخت افزاری برای بیان ایده ، ارزیابی عـدالت سـازمانی در پـاداش دهـی و تشویق و نیز میزان نوآور بودن سازمان از نگاه پاسـخ گویـان سـنجیده شـده و بـراین اسـاس چارچوب نظری تحقیق به شرح زیر تدوین شده است .
در واقع ، نوآوری از جانب افراد سـازمان زمـانی انجـام مـی شـود کـه آن ها از اعتماد (به مدیران ، درون و بین گروهی و نهادی ) بالایی برخوردار باشند؛ از ایـن رو افرادی که اعتماد اجتماعی و سرمایه ی اجتماعی بالایی دارند بیش تر به دنبال بیان و ارایـه ی ایده های جدید هستند.
تحلیل روایی متغیرهای اصلی تحقیق متغیر تعداد گویه میزان روایی متغیر تعداد گویه میزان روایی اعتماد درون گروهی 17 0,921 اعتماد نهادی 11 0,904 اعتماد بین گروهی 17 0,907 عضویت شبکه ای 6 0,702 اعتماد به مدیران 12 0,907 ارزیابی عدالت سازمانی 4 0,782 رعایت اصول کاری 4 0,877 امکانات برای بیان ایده 5 0,941 هنجارهای اجتماعی 6 0872 نوآور بودن سازمان 6 0,825 هم چنین برای احتساب روایی مقیاس ها، از ضریب آلفای کرونبـاخ یـا شـاخص پایـایی کل مقیاس با دامنه ی صفر تا یک استفاده شده که نشان گر انسجام درونی و هم سازی داخل گویه ها اسـت .
نتایج ارایه شده در جدول شماره (٤) نشان گر این است که بین عضویت در شبکه هـا و نوآوری در سطح ٩٩ درصد اطمینان رابطه ی معنادار وجود دارد.