Although being criticized and objected in west، the study of supranational purports is one of the widest areas of research in contemporary comparative studies. Subject is a historical and cultural substance which is and important element of the text، so it can be analyzed and studied. Some subjects and purports are supranational and universal such as freedom، peace، war، justice، death، love، and intellect. Comparative study in this field can explain the history of thoughts and ideas of two or more nations at different periods of time and tell us where they come from. One of the universal subjects that is very important in the Islamic culture and is raised lots of objections among people is the intellect which has different meanings. Therefore، literal and conceptual schools take different meaning from it. The meaning of intellect has entered to literature، so some of the literalists are called rationalist. Naser Khosro Ghobadiani and Abolala Maari are two representatives of intelectualism in Persian and Arabic literature.
The aim of this research was to present their point of views about rationalism and intellect، to take the meaning of intellect and its function، and to show that، although there were some similarities between these two rationalists but there were some differences in the way they look at the world.
خلاصه ماشینی:
"او در این مقوله هم مختار بودن انسان را بازتاب پدیدۀ عقل در انسان میداند و از طریق استدلالات عقلانی،به این نتیجه میرسد،یعنی استفاده از مقدمات عقلانی برای حصول به نتیجهای عقلانی: {Sاگر کار بوده است و رفته قلم#چرا خورد باید به بیهوده غم؟# وگر ناید از تو نه نیک و نه بد#روا نیست بر تو نه مدح و نه ذم# عقوبت محال است اگر بتپرست#به فرمان یزدان پرستد صنم# کتاب و پیمبر چه بایست اگر#نشد حکم کرده نه بیش و نه کم؟S} (همان:62) ناصر خسرو پیوسته با استدلال بر نفی عقوبت گناهکاران بتپرستان در روز قیامت در صورت مجبور بودن انسان،در انتخاب سرنوشت خویش تأکید دارد و معیار و میزان عدم پذیرش این اقوال را همان عقل و خرد میداند: {Sچو مرا کار نباشد نبوم اهل جزا#اندرین قول خرد را بنگر راه کجاست؟# چون بود عدل بر آنک او نکند جرم،عذاب؟#زی من این هیچ روانیست اگر زی تو رواستS} (همان:22) از آنچه در این مبحث آمد،چنین میتوان نتیجه گرفت که از نگاه ناصر خسرو،خرد از آزادی کامل برخوردار است و حد و مرزی نمیشناسد،از نگاه او عقل و خرد آدمی میتواند در تمامی امور سیاسی،اجتماعی و دینی ورود پیدا کند و سره را از ناسره تمییز دهد؛البته همین عقل و خرد به پای مذهب و عقیدۀ او که میرسد،تمام و کمال به تأیید باورها و اندیشههای او بر میخیزد و غیر آن را لغو باطل و بیهوده میپندارد و در واقع،از نظر او هدف عقل اثبات همان ارکان و اصول عقیدتی و مذهبی اوست."