چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی نقش آموزش های پس از سواد در ارتقای سطح آگاهی های عمومی و کاربردی دختران و زنان بزرگسال روستایی انجام شده است. تعداد 600 نفر از دو گروه آموزش دیده و آموزش ندیده با روش نمونه گیری منظم، از جامعه آماری انتخاب شده اند. روش تحقیق از نوع علی ـ مقایسه ای است و ابزار پژوهش یک پرسشنامه 49 سوالی چند گزینه ای در حد دوره ی تکمیلی تعیین شده است. از آزمون t برای گروه های مستقل به منظور مقایسه ی میانگین نمرات آزمون شوندگان دو گروه استفاده گردید. برای روایی و پایایی ابزار پژوهش، به ترتیب تاو کندال و ضریب آلفای کرانباخ مورد استفاده قرار گرفت که سوالات مربوط به فرضیه ی 3و 5 در سطح 01/0 و سوالات مربوط به دیگر فرضیه ها در سطح 05/0معنادار بود و پایایی کل پرسشنامه 88./ مشخص شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که میان فراگیرانی که آموزش های پس از سواد را دریافت کرده اند با سوادآموزانی که این آموزش ها را دریافت نکرده اند در مولفه های بهداشت، پیشگیری از بیماری ها، تربیت فرزند، مسائل دینی و اعتقادی تفاوت معناداری وجود دارد.