چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود توجه دیداری و شنیداری کودکان پسر با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کودکان 6ساله پیش از دبستان شهر اصفهان بود. روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. به منظور انجام این پژوهش، 30 نفر کودک بااختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی از میان جامعه کودکان 6 ساله پیش از دبستان شهر اصفهان به شیوة نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب وبا روش تصادفی به گروههای آزمایشی و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15نفر). آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده عبارت از آزمون نپسی (NEPSY)، مقیاس درجهبندی SNAP-IV و مصاحبۀ بالینی بود. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود توجه دیداری و شنیداری کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی مؤثر میباشد. پیشنهاد میشود در کنار سایر شیوههای افزایش توجه از ورزش ایروبیک در جهت تقویت توجه دیداری و شنیداری در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
"باتوجه به نتایج تحقیقات فوق، مسالۀ اصلی پژوهش حاضر، عبارت است از بررسی اثربخشی آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود توجه دیداری و شنیداری کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی پیش از دبستان.
بدین منظور، این فرضیه که « آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود توجه دیداری و شنیداری کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی پیش از دبستان مؤثر است» مورد بررسی وآزمون قرار گرفته است.
به عبارت دیگر، میتوان گفت ، تفاوت بین نمرات دو گروه ، بیان کنندۀ این مطلب است که آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود توجه دیداری و شنیداری کودکان با اختلال کمبود توجه / بیش فعالی تأثیر داشته است.
به عبارت دیگر، میتوان گفت ، تفاوت بین نمرات دو گروه ، بیان کنندۀ این مطلب است که آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود توجه دیداری و شنیداری کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی تأثیر داشته است.
نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد، با در نظر گرفتن نمرات پیش آزمون، به عنوان متغیر همپراش (کمکی) ، آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود دیداری و شنیداری کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی پیش از دبستان مؤثر است.
نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره در مرحلۀ پیگیری نیز نشان داد، با در نظر گرفتن نمرات پیش آزمون، به عنوان متغیر همپراش (کمکی)، آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود توجه دیداری و شنیداری کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی پیش از دبستان مؤثر است."