چکیده:
این پژوهش به بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و هوش شناختی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش و عادی پرداخته است. در این پژوهش 150 نفر دانش آموز تیز هوش و عادی از دبیرستان های شهر ری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند. سپس پرسشنامه ی بهره ی هیجانی بار – اون و ماتریس های پیشرونده ریون بر روی هر دو گروه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس دوراهه استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که هوش هیجانی دانش آموزان نسبت به هوش شناختی همبستگی بیشتری با پیشرفت تحصیلی دارد و میزان این همبستگی در گروه دانش آموزان تیز هوش بیشتر از گروه دانش آموزان عادی می باشد.
خلاصه ماشینی:
جهت بررسی رابطه ی متغیرهای مطـرح شـده در فرضـیه ی بـالااز آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده شد که نتایج آن در جدول زیر گزارش شده است : جدول ٣:تحلیل رگرسیون چند متغیره بین متغیرهای هوش هیجانی و هوش شناختی با متغیرهای پیش بینی شونده پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان عادی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به ضریب همبستگی می توان گفت که متغیرهای هوش هیجانی و هـوش شـناختی ، ٠/٦٤٢ با متغیرپیشرفت تحصیلی همبستگی دارند.
جهت بررسی فرضیه ی فوق ابتدا از آزمون f جهت بررسی تشابه واریانس گروههااسـتفاده شدو به دلیل وجود تشابه بین واریانس ها از آزمون تحلیل واریانس دو عاملی استفاده شـد کـه نتایج به دست آمده به شرح ذیل می باشد: جدول ٥: آزمون تحلیل واریانس دو عاملی جنسیت و گروه در خرده مقیاس خود آگاهی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به اطلاعات مندرج در جدول بالا مشاهده می شودکه : در مورد اثر اصلی جنسیت ، چون مقدار F محاسـبه شـده ( ٠/٩٨٢= F)در سـطح ٠/٠٥ معنی دار نمی باشد، بنابراین بین میانگین نمرات دانش آموزان دختـرو پـسر در خـرده مقیـاس خودآگاهی تفاوت معناداری وجود ندارد.
- در مورد اثر اصلی گروه ، چون مقدار F به دسـت آمـده ( ٥/٤٠٥= F)در سـطح ٠/٠٥ معنادار می باشد، بنابراین فرضیه ی صفر تحقیق رد می شودو نتیجه گرفته مـی شـود کـه بـین میانگین نمرات دانش آموزان گروه تیز هوش و عادی در این خـرده مقیـاس تفـاوت معنـاداری وجود دارد.