چکیده:
سبک های یادگیری به عنوان یکی از مؤلفه های مهم در فرایند آموزش و یادگیری، به معلمین در درک اینکه دانـش آموزان چگونه یاد می گیرنـد، کمک می کند. علیرغم اهمیت نظری نقش و تاثیر ویژگی های شخصیتی بر روی سبک های یادگیری، در خصوص رابطه میان شخصیت و سبک های یادگیری تحقیقات کمی صورت گرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین پنج عامل شخصیت با سبک های یادگیری بوده است. شرکت کنندگان در این پژوهش شامل 190 نفر از دانشجویان دختر و پسر (99 دختر و 91 پسر) سالهای دوم و سوم دانشکده های علوم تربیتی و مهندسی دانشگاه شیراز بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش ابعاد شخصیت از پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت گلدبرگ (1999) و به منظور سنجش سبک های یادگیری از سیاهه سبک یادگیری کلب (1985) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه ها به روش آلفای کرانباخ و روایی آنها از طریق تحلیل عاملی تعیین شد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که وظیفه مداری، پیش بینی کننده آزمایشگری فعال برای پسران و دختران و دانشجویان رشته مهندسی و پیش بینی کننده مشاهده تاملی در دختران و در رشته علوم انسانی است. همچنین گشودگی در مقابل تجربه به شکل مثبت و روان رنجوری نیز به شکل منفی پیش بینی کننده مفهوم سازی انتزاعی در پسران و در رشته مهندسی می باشد. برون گرایی نیز به شکل منفی، پیش بینی کننده شیوه یادگیری مشاهده تاملی در دختران است. عامل توافق پذیری و گشودگی در مقابل تجربه نیز پیش بینی کننده شیوه یادگیری تجربه عینی در پسران و در دانشجویان رشته مهندسی می باشد.
The learning styles as the important component in the process of teaching and learning help teachers understand how students learn. Despite the theoretical importance of the role and influence of personality characteristics on learning styles، there is little explicit empirical research in this field. The purpose of this research was to investigate the relationship between the big five factors of personality and learning styles. Participants in this research included 190 students (99 female and 91 male) of Humanities and Engineering in Shiraz University. The learning style inventory (Kolb، 1985) and big five factor of personality questionnaire (Goldberg، 1999) were used. Factor analysis method was used to verify the validity and the alpha Cronbach were calculated to determine the reliability of the questionnaires. The resulting coefficients confirm the reliability and validity of the scales. Results of multiple regression showed that the Conscientiousness was the predictor of active experimentation for female and male students of Engineering and predictor for reflective observation for female students of Humanities. Also openness to experience was positive predictor and neuroticism was negative predictor of abstract conceptualization for male Engineering students. The openness to experience negatively predicted the reflective observation in the female students in both humanistic and engineering students. The factors of agreeableness and openness to experience were predicted the concrete experience in the male students of engineering.
خلاصه ماشینی:
به عبارتی ،سبک های 1-Learning Style 2-Hohn 3 -Dembo 4-Green 5 -Snell 6-Parimanath 7-Riding 8 -Cheema یادگیری در ادبیات این حوزه در معانی مختلفی به کارمی رود.
1 -curry 2-Grigorenko 3-Sternberg 4-Riding 5 Costa & Mckrea 6-extraversion versus Introversion 7-Agreeableness Versus antagonism 8 -Neuroticism Versus Closedness to experience 9-Openness Versus Closedness to experience کاستا و مک کری (١٩٩٢) بر این باورند که روان شناسی شخصیت بعد از سالها تلاش ، به پیشرفت قابل توجهی برای گردآوری یافته هایی در مورد منشأ رشد و عملکرد ویژگی های شخصیت دست یافته است .
هم چنین میان روان رنجوری با شیوه های یادگیری مشاهده تأملی ، آزمایشگری فعال و مفهوم سازی انتزاعی رابطه منفی وجود داشته ؛ اگر چه این رابطه فقط برای بعد مفهوم سازی انتزاعی معنادار شده است .
ضرایب رگرسیون مسیر بیانگر آن است که از میان ابعاد مختلف شخصیت ، عامل روان نژندی به صورت منفی و گشودگی به صورت مثبت ، پیش بینی کننده های معنادار مفهوم سازی انتزاعی می باشند.
نتایج رگرسیون ابعاد مختلف شخصیت بر روی آزمایشگری فعال در دانشکده علوم انسانی معنادار نبوده ؛ ولی برای دختران و پسران ودر دانشکده مهندسی یکسان بوده و نشان می دهد که وظیفه مداری ، پیش بینی کننده این شیوه یادگیری است .
مطابق با نتایج تحقیق ، وظیفه مداری با مشاهده تأملی و آزمایشگری فعال ، هم چنین گشودگی تجربه با شیوه های یادگیری تجربه عینی و مفهوم سازی انتزاعی رابطه مثبت و معناداری دارد.
نتایج این تحقیق هم چنین نشان می دهدکه عامل گشودگی تجربه ، پیش بینی کننده شیوه یادگیری مفهوم سازی انتزاعی در پسران بوده است .