چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تاثیر افزایش شناخت و سطح تحصیلات و آموزش برنامه شادی فوردایس بر شادمانی صورت گرفته است. تحقیق پیرو طرح مداخله ای بود. برای دستیابی به هدف پژوهش از بین خانواده های شاهد و ایثارگر شهرکرد تعداد 80 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و جمع-آوری اطلاعات با پرسشنامه استاندارد شده شادی فوردایس صورت گرفت. تحلیل داده های جمع آوری شده با آزمون تحلیل واریانس یک راهه و t نمونه های مستقل انجام گرفت. تحلیل واریانس نشان داد که اثر تحصیلات بر شادی افراد نمونه بین دو گروه لیسانس و گروه بی سواد، ابتدایی و سیکل معنی دار و متفاوت است. این یافته تاثیر تحصیلات را بر نمره شادی نشان داد و بیان کرد که شادمان بودن می تواند ناشی از تحصیلات بالاتر در میان افراد باشد. استفاده از آزمون t نمونه های مستقل تفاوت معنی داری را بین نمره شادی گروه های آزمایش و کنترل نشان داد و مشخص ساخت آموزش برنامه شادی فوردایس می تواند بر افزایش میزان شادمانی موثر باشد
Happiness is one of the basic human emotions that were mentioned by philosophers، researchers and scientists in during the years. The present study was conducted to investigate level of cognition and knowledge and the effectiveness of happiness program education of Fordyce on happy degree. The method is interventional. Sample of 80 individuals of martyrs’ and veterans’ families of Shahrekord was selected by available sampling method. The data was gathered by standardized Fordyce inquire. Data was analyzed by using the deductive methods of analysis of variance and t - test. Results of analysis of variance showed that level of education can effect on happiness score. Analysis of variance revealed that cognition and knowledge can raise level of individual happiness. Comparing experimental and control groups in happy score، the T-test showed significant difference between these groups. The results of experimental phase showed that training variables and changing the attitudes can enhance the rate of happiness in the individuals.
خلاصه ماشینی:
استفاده از آزمون t نمونه های مستقل تفاوت معنی داری را بین نمرة شادی گروه های آزمایش و کنترل نشان داد و مشخص ساخت آموزش برنامة شادی فوردایس می تواند بر افزایش میزان شادمانی مؤثر باشد.
1 -Well being 2-Easterlin 3 -Satisfaction 4-Positive affect 5-Meaningful life 6-Ryan 7-Deci 8-Greenberg 9-Dintiman 10 -Myers افلاطون در کتاب جمهوری به سه قوة تعقل یا استدلال ، احساسات و امیال در وجود انسان اشاره می کند و شادی را حالتی می داند که ناشی از تعادل و هماهنگی میان این سه عنصر است (دیکی ١، ۱۹۹۹).
لذا هرچه فرد تحصیل کرده تر 1-Buss 2-Eddington 3 -Shuman 4-Diener 5-Lucas 6-Oishi 7-Suh 8-Fredrickson باشد، محتملا شادتر نیز خواهد بود (کالیترنا ١، پریزمیک ٢ و زانک ٣، ۲۰۰۴).
1 -Kaliterna 2-Prizmic 3 -Zganec 4-Oishi 5-Schimmack 6-Diener 7-Ehrhardt 8-Saris 9-Veenhoven 10 -Lama -افزایش رویدادهای مثبت : افزایش رویدادهای مثبت از قبیل ارتباطات اجتماعی ، کار یا تفریح ، ورزش و تعطیلات باعث ایجاد خلق مثبت می شوند.
با نتایجی که از آزمون های فوق به دست آمده مشخص می شود که تحصیلات و سطوح دانش بالاتر عاملی است که می تواند اثری معنی دار بر میزان شادی داشته باشد و با کسب این نتیجه سؤال فوق در بین نمونة مورد مطالعه در پژوهش حاضر پاسخ داده می شود.
به منظور یافتن پاسخ سؤال دوم پژوهش حاضر (اثر آموزش برنامة شادی فـوردایس بـر افزایش شادمانی چقدر است ؟)، آزمون t نمونه های مستقل در مـورد گـروه هـای آزمـایش و کنترل اجرا شد که گزارش آن در جدول ۴ ارائه شده است .