چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی رابطه برنامه های شبکه های ماهواره ای تلویزیونی و هویت دینی جوانان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و صاحبنظران استان همدان در حوزه امور رسانه و جوانان بوده اند که با استفاده از فرمول کوکران 97 نفر از آنان به عنوان نمونه-های تحقیق تعیین و با روش نمونه گیری طبقه ای و به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده است که پس از تایید روایی آن، اجرای آزمایشی و اطمینان از پایایی، روی نمونه های تحقیق اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخصهای میانگین و انحراف استاندارد و برای آزمون فرضیه تحقیق از آزمون t تک متغیره استفاده شد. نتیجه تحقیق نشان داد که رابطه بین دو متغیر معنادار است و شبکه های ماهواره ای تلویزیونی بر هویت دینی جوانان تاثیر منفی دارند.
خلاصه ماشینی:
"البته شبکههای تلویزیونی ماهوارهای صرفا برای اهداف فرهنگی ایجاد نشدهاند و به اعتراف حاکمان و نظریهپردازان غرب،علاوه بر اهداف فرهنگی،اهداف سیاسی و امنیتی را نیز در ایران دنبال میکنند که به دلیل تکیه بحث در حوزه تأثیر این شبکهها بر هویت دینی جوانان از پرداختن به آنها خودداری شده است.
جدول شماره 4:میزان تأثیر شبکههای ماهوارهای تلویزیونی بر هویت دینی جوانان (به تصویر صفحه مراجعه شود) بیشترین میانگین 3/33 به رویآوردن به انواع موسیقی غربی مربوط،و کمترین میانگین 2/74 به گرایش به اسلام امریکایی مربوط است.
بر اساس نتایج تحقیق بیشترین اهداف و تأثیر شبکههای ماهوارهای به ترتیب در حوزههای رویآوردن جوانان به انواع موسیقی غربی،گرایش به مددگرایی افراطی در جوانان،تضعیف باورهای دینی و بسترسازی از خود بیگانگی دینی و فرهنگی در جوانان،الگوپذیری از نظام فرهنگی-اجتماعی و سبک زندگی غربی،دینگریزی،ترک نماز و سایر واجبات دینی،دوری از قرآن،دعا و نیایش،گرایش به آرایشهای مبتذل،ترویج سکولاریسم و جدایی دین از سیاست، افزایش ناهنجاریهای رفتاری در خانواده،بیاحترامی به والدین و ترویج اندیشه و فرهنگ برهنگی است.
این یافتهها با نظریههای جامعهشناسی هویت(شامل نظریههای اینگلهارت،مارکوزه،یان رابرتسون،دیپلماسی عمومی جوزف نای،کاستلز،گوایر و تافلر)همسو بوده است که شبکههای ماهوارهای تلویزیونی را بر هویت افراد مؤثر میدانند و نشاندهنده تأثیر شبکههای ماهوارهای تلویزیونی بر هویت دینی جوانان است؛همچنین یافتههای پژوهش با یافتههای تحقیق رمضانی (1389)نیز تأیید میشود که استفاده از ماهواره،هویت ملی نوجوانان را کاهش،و احساس عدم تعلق به هویت ملی را افزایش میدهد و استفاده از ماهواره و شبکههای تلویزیونی خارجی بر هویت مذهبی نوجوانان تأثیر دارد."