چکیده:
رسانه های اجتماعی توصیف ابزارهای آنلاین است که مردم از آن برای اشتراک محتوا، پروفایل ها، نظرها، دیدگاه ها، تجربه ها و افکار استفاده می کنند. بنابراین رسانه اجتماعی تسهیل کننده گفتگوها و کنش های متقابل آنلاین بین گروه هایی از مردم است. این ابزارها شامل بلاگ ها، تابلوهای پیام، پادکست، میکروبلاگ، نشانه گذاری ها، شبکه ها و ویکی ها است. هدف اصلی این نوشتار، این است که میزان مشارکت دانشجویان ارتباطات را در تولید محتوای رسانه های اجتماعی مورد سنجش قرار دهد. روش، پیمایشی و جامعه آماری تمام دانشجویان رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه های علامه طباطبایی، تهران، آزاد واحد تهران مرکزی و علوم تحقیقات در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری 1390 می باشد. بررسی های انجام شده نشان داد که اکثریت افراد، عضو یکی از شبکه های اجتماعی اینترنتی مانند فیس بوک هستند، دسترسی اکثریت پاسخگویان به شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و غیره از طریق فیلترشکن انجام می شود و بیشتر افراد اعتقاد دارند که استفاده از فیلترشکن برای آنها آسان و در دسترس است.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله، ضمن آشنایی با مفاهیم وب 2، رسانههای اجتماعی و شبکههای اجتماعی به این موضوع پرداخته میشود که دانشجویان رشتة علوم ارتباطات دانشگاههای واقع در تهران به چه میزان در تولید محتوا و مطالب در شبکههای اجتماعی مشارکت دارند؟ بیان مسئله جهان طی چند سال گذشته قدم به دنیای جدیدی تحت عنوان «وب 1» و در ادامة وب2 گذاشته که ظرف مدت زمان اندکی، وب2 به سبب امکان ارتباط تعاملی دوسویه مورد استقبال کاربران فضای سایبری قرار گرفته است.
چون میزان سطح معناداری از 05/0 کمتر است لذا فرضیة اول تأیید میشود؛ بنابراین بین میزان استفاده از اینترنت و میزان مشارکت دانشجویان در تولید محتوای شبکههای اجتماعی رابطة معناداری وجود دارد.
نتایج آزمون خیدو برای بررسی رابطة بین دورة زمانی و شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه و میزان مشارکت دانشجویان در تولید محتوای شبکههای اجتماعی آزمون مقدار درجة آزادی سطح معناداری خیدو 500/18 6 005/0 میزان آمارة خیدو برابر 500/18 و درجة آزادی آن برابر 6 با سطح معناداری 005/0است.
چون میزان سطح معناداری از 05/0 کمتر است لذا فرضیة چهارم با 99% اطمینان و 1% خطا تأیید میشود؛ بنابراین بین دورة زمانی و شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه و میزان مشارکت دانشجویان در تولید محتوای شبکههای اجتماعی رابطة معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری و تجزیه و تحلیل دادهها این نوشتار با هدف «بررسی میزان مشارکت دانشجویان ارتباطات در تولید محتوای رسانههای اجتماعی» انجام گرفته است که نتایج حاصل از آن به شرح زیر است: اکثریت افراد هر روز هفته از اینترنت استفاده میکنند، معمولا در روز بیشتر از 4 ساعت از اینترنت استفاده میکنند و از محل کارشان به اینترنت متصل میشوند."