خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)مجید محمدی گریزاز تفکر {Sنه دامی است نه زنجیر همه بسته چرائیم#چه بند است چه زنجیر که برپاست خدایاS}آیا تاکنون اندیشیدهاید که چرائی گریز بسیاراز انسانها از تفکر را بیابید و بدانید که کدام التهابو کشمکش درونی،حال چه ناشی از درون و چه ازبیرون سبب شده است که سیلان اندیشه سد شود.
امادر همین حد ماندهایم بحث نکردهایم که درست استدین با نوعی اعتقادات جزمی همراه است،اما ایناعتقادات کدامها هستند و از کجا بایدکسب شوند و حد و حدود این اعتقادات چیست؟اینابهام همیشه جز به قربانی شدن تعقل البته نه به (به تصویر صفحه مراجعه شود)مجید محمدی گریزاز تفکر {Sنه دامی است نه زنجیر همه بسته چرائیم#چه بند است چه زنجیر که برپاست خدایاS}آیا تاکنون اندیشیدهاید که چرائی گریز بسیاراز انسانها از تفکر را بیابید و بدانید که کدام التهابو کشمکش درونی،حال چه ناشی از درون و چه ازبیرون سبب شده است که سیلان اندیشه سد شود.
امادر همین حد ماندهایم بحث نکردهایم که درست استدین با نوعی اعتقادات جزمی همراه است،اما ایناعتقادات کدامها هستند و از کجا بایدکسب شوند و حد و حدود این اعتقادات چیست؟اینابهام همیشه جز به قربانی شدن تعقل البته نه به تمامه چرا که انسان را گریزی از او نیست،نمیانجامد.
4-گم شدن ترازوهای فکری مولوی در مورد اهمیت محک و معیارمیگوید: {Sترازو گر نداری پس ترازو ره زند هرکس#یکی قلبی بیاراید تو پنداری که زر داردS}گاهی اوقات گم کردن ترازو به جای این کهتلاش در جهت یافتن دوبارۀ آن را برانگیزد باعثفرار از تفکر انتقادی و به محک زدن اندیشهها بهدلیل نداشتن معیار میگردد و البته زمین خداهیچگاه از حجتهایی که ما را در بازیابی ترازوهایاری رسانند،خالی نمیماند و خود قوۀ عاقله انسانتا دم مرگ خاموش نمیشود."