خلاصه ماشینی:
"(دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی-7-1) فرهنگ و کالای فرهنگی مفهوم فرهنگ از وسیعترین مفاهیمی است که در علوم اجتماعی وجود دارد و قابل طرح و سنجش است و جامعهشناسان و مردمشناسان تعاریف گوناگونی از آن بدست دادهاند،برای مثال در تعریف«تایلور»، فرهنگ عبارت است از مجموعهی پیچیدهای که دانش اعتقادات، قوانین،آداب و رسوم و هرآموخته دیگر انسان را شامل میشود و در تعریف«گوستا»و«کلم»،«فرهنگ شامل آداب و روسم،اطلاعات، تخصصها،علم و هنر،زندگی خانوادگی و مذهب است و به هنگامی مطرح میشود که تجربیات و دانستههای گذشتگان به جوانان منتقل میشود»(محسنی،1368،409)در هرصورت باز هم میتوان تعاریف دیگری را از فرهنگ مطرح کرد که وجه مشترک همهی آنها مجموعهای از رفتار و آموختنیهایی است که به گونهای متوالی در طی نسلها وارد جامعه شده و توسط افراد آن جامعه بکار گرفته میشود.
از سوی دیگر«ادوارد گروس»5براین است که نشان دهد فراغت&%04103EOKG041-G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) عملکردهای خاصی برای گروههای اجتماعی یا خود جامعه دارد:اهمیت همکارانی که میتوان با آنها به گپ نشست و اهمیت ورزش به عنوان یک کانون گروهی و حتی هویت ملی از این قبیلاند.
جدول نتایج آزمون خی دو جهت بررسی رابطه بین میزان ساعات کار در روز و میزان استفاده از کالاهای فرهنگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) میزان آماره خی دو برابر 508,13 و درجه آزادی آن برابر 6 با سطح معناداری 0/036 است.
جدول نتایج آزمون خی دو جهت بررسی رابطه بین میزان اوقات فراغت و میزان استفاده از کالاهای فرهنگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) میزان آماره خی دو برابر 15/395 و درجه آزادی آن برابر 12 با سطح معناداری 0/221 است."