چکیده:
هدف از مقاله حاضر، بررسی و مقایسه رفتارهای سازگار و ناسازگار اجتماعی دانش آموزان وابسته به بازی های رایانه ای و دانش آموزان غیروابسته است. به منظور دست یابی به این هدف 600 نفر از دانش آموزان مقطع دوم راهنمایی شهر اصفهان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات برای تشخیص وابستگی به بازی های رایانه ای، پرسشنامه اعتیاد به بازی های رایانه ای آنتوران بود. برای سنجش رفتارهای ناسازگارنه و ناسازگار اجتماعی از پرسشنامه مهارت های اجتماعی ایندربیتزن و فوستر استفاده شد. برای جمع آوری داده های دموگرافیگ از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. سپس داده ها با بهره گیری از آزمون t گروه های مستقل و با نرم افزارSPESS انجام گرفت. نتایج نشان داد بین دانش آموزان وابسته به بازی های رایانه ای با دانش آموزان غیروابسته از نظـر رفتارهــای ســازگار(همکاری و مشــارکت، مسئولیت پذیــری، جــرات ورزی) و رفتارهای ناسازگار اجتماعی(غرور و تکبر، عدم مسئولیت پذیری، پرخاشگری و عزت نفس پایین) تفاوت معناداری وجود دارد. اما بین مهارت های ابرازوجود و همدلی تفاوت معناداری وجود ندارد
This study reviews and compares maladaptive and maladaptive social behaviors of students who were dependent or independent to computer games. The study population included all students in the second year of public guidance schools in the city of Isfahan. For this purpose، 600 students were selected by multiple steps stratified sampling. For collecting data، two questionnaires including: 1) Anuthawarn’s questionnaire for measuring students’ games addiction and 2) Inderbitzen & Foster’s questionnaire for measuring adaptive and maladaptive social behavior skills were used. For measuring demographic information، researcher made questionnaire was used. Data were analyzed by using t test by SPSS software. Results indicated that social behavior between students who were dependent to computer games was different with students who were independent to computer games. There were significant differences between two groups in terms of adaptive behaviors such as (cooperation، responsibility and fearless) and maladaptive behaviors such as (selfishness، low self esteem، and lack of responsibility، and aggressiveness). There were no differences between two groups in terms of sympathy and openness.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش ویدیانتو3(2004)در تایوان نشان داد که میزان اعتیاد به بازیهای رایانهای در کودکان و نوجوانان به سطح جرأتورزی،مهارتهای (1)- Wood (2)- Griffith,etal (3)- Widyanto اجتماعی(رفتارهای سازگار و ناساگارانه اجتماعی)و موفقیتهای تحصیلی آنها مرتبط است.
بهطور کلی،میتوان گفت،در عصر حاضر با پیشرفت وسایل ارتباط جمعی،الکترونکی و سرگرمکننده،که یکی از نمودهای بارز آن بازیهای رایانهای است،روبرو (1)- Zaytsev (2)- Bagby,etal (3)- Stefanescu (4)- Burkhart (5)- Kheirkhah,et al (6)- Fenglin,et al (7)- Mossbarger هستیم و کودکان نوجوانان هم،مخاطبین اصلی و اولیه آنها میباشند و از آنجایی که نوجوانی یکی از حساسترین و سرنوشتسازترین مراحل زندگی آدمی است،جای آن دارد که به اثرات و پیامدهای اعتیاد به این بازیها بر کودکان و نوجوانان و دنیای آنان بیشتر توجه شود.
در این راستا فرضیههای زیر مورد بررسی قرار گرفتند: 1-بین رفتارهای سازگار اجتماعی دانشآموزان وابسته به بازیهای رایانهای با دانشآموزان غیر وابسته تفاوت وجود دارد.
با توجه به اینکه هدف پژوهش،بررسی مقایسه رفتارهای سازگار و ناسازگار اجتماعی دانشآموزان وابسته و غیر وابسته به بازیهای رایانهای پایه دوم راهنمایی شهر اصفهان بوده است.
یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که بین نوجوانان وابسته و غیر وابسته به بازیهای رایانهای از نظر برخی رفتارهای سازگار اجتماعی و ناسازگار اجتماعی تفاوت معناداری دارند.
در واقع مهارتهای اجتماعی شامل دو بعد رفتارهای سازگار اجتماعی(همکاری و مشارکت،توانایی ابراز وجود،جرأتورزی و مسئولیتپذیری)و رفتارهای ناسازگار اجتماعی(پرخاشگری،غرور و تکبر،عزتنفس پایین و عدم مسئولیتپذیری)میباشد،که با توجه به یافتههای پژوهش حاضر که تفاوت معنادار را در برخی رفتارهای سازگار و ناسازگار اجتماعی نشان داد،مشاهده گردید که نوجوانان وابسته به بازیهای رایانهای بیشتر از رفتارهای ناسازگار اجتماعی نسبت به نوجوانانی که وابستگی ندارند،از خود بروز میدهند.