چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی و ادراک خویشتن با اضطراب امتحان در دانش آموزان شهر زاهدان بوده است. روش تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مورد مطالعه را کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان تشکیل می داد. حجم نمونه ازتعداد 320 نفر تشکیل می شد که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به سه پرسشنامه باورهای خودکارآمدی عمومی، مقیاس اضطراب امتحان فیلیپس و پرسشنامه ادراک خویشتن پاسخ دادند. نتایج نشان داد که همبستگی معنی داری بین باور خودکارآمدی و اضطراب امتحان وجود دارد. همچنین همبستگی مثبت معنی داری بین سه مولفه ادراک خویشتن شامل ادراک انفعالی، بازیگرانه و پرخاشگرانه، و اضطراب امتحان برقرار است. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز بیانگر آن بود که از بین متغیرهای مورد بررسی، مولفه انفعال به تنهایی 25/0 و به همـراه مولفه بازیگری 29/0 واریـانس اضطـراب امتحـان را پیشبینـی می کند. علاوه بر این نتایج نشان داد باور خودکارآمدی دانش آموزان پسر بیشتر از باور خودکارآمدی دانش آموزان دختر بود و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر بیشتر از اضطراب امتحان دانش آموزان پسر است
The aim of this study was to determine the relationship between self- perceptions and self-efficacy with test anxiety of high school student in Zahedan. Correlation method was used in this research. Statistical population comprises all students of high school in Zahedan. The sample was consisted of 320 students. The selection of samples was based on random cluster. The instruments used were 3 questionnaires: 1) self- perception scale 2- self-efficacy 3-test anxiety. Results showed that there is a significant negative correlation between self-efficacy and test anxiety. Also a significant positive correlation was found between self- perception including passiveness، actorness and aggressiveness perception and test anxiety. Result of stepwise regression showed that from the components of self perception، the passiveness lonely predicted 0.25 and along with actorness 0.29 of anxiety variances. Moreover، results indicated that self-efficacy of boy students was more than girl students. Test anxiety of girl students was significantly more than boy students. But there is not significant difference between self- perception of boys and girls.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که همبستگی معنیداری بین باور خودکارآمدی و اضطراب امتحان وجود دارد.
(1)- Takman (2)- Sakestoon (3)- Shang (4)- Pajares & Miller (5)- Lee پینتریچ و شانک(1386)در تحقیق گستردهای دربارۀ تصور از خود و موفقیت تحصیلی چنین نتیجه گرفتند که باید با این مدعا که تنها استعداد و توانایی فرد موجب موفقیت اوست،با تردید مواجه شد؛چون در واقع آنچه بر دامنه و میزان موفقیت دانشآموز در مدرسه تأثیر میگذارد،نگرش دانشآموز نسبت به خویش است.
بنابراین تصور میشود که اضطراب امتحان یکی از پیشبینیکنندههای مهم عملکرد یا موفقیت تحصیلی و نیز یادگیری است که با ادراک شایستگی و خودکارآمدی رابطه دارد.
نتایج پژوهش برای بررسی رابطۀ مؤلفههای ادراک خویشتن و باور خودکارآمدی با اضطراب امتحان در دانشآموزان از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج به دست آمده در جدول 1 آمده است.
به منظور بررسی این موضوع که کدام یک از چهار مؤلفۀ ادراک خویشتن(شامل انفعال، پرخاشگری،بازیگری،قاطعیت)و باور خودکارآمدی،پیشبینیکنندۀ بهتری برای اضطراب امتحان دانشآموزان است،از روش آماری رگرسیون گامبهگام استفاده شد.
برای بررسی تفاوت باور خودکارآمدی،ادراک خویشتن و اضطراب امتحان دانشآموزان برحسب جنسیت،از آزمون t گروههای مستقل استفاده شد که نتایج حصال در جدول 3 آمده است.
جدول 3:تفاوت باور خودکارآمدی،ادراک خویشتن و اضطراب امتحان دانشآموزان (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانکه جدول 3 نشان میدهد،میزان باور خودکارآمدی در میان دانشآموزان پسر (41/41- M )بیشتر از دانشآموزان دختر(39/3- M )است.
یافتهاهی پژوهش حاضر نشان داد که بین سه مؤلفۀ ادراک خویشتن شامل انفعال، پرخاشگری و بازیگری(به جز قاطعیت)با اضطراب امتحان دانشآموزان رابطۀ مثبت معنیداری وجود دارد.