چکیده:
امروزه، تلویزیون از قدرت مندترین رسانه های دنیا در عرصه قدرت نفوذ و تاثیرگذاری است؛ چرا که کم تر خانه ای است که با تلویزیون بیگانه باشد. رشد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، در سال های گذشته، تاثیرات گوناگونی در فرهنگ جامعه ایرانی گذاشته است. شبکه تلویزیونی «من و تو» از جدیدترین شبکه هایی است که افراد ایرانی را مخاطب قرار داده است. پاسخ این پرسش را، که عوامل جذابیت این شبکه بر چه منابعی استوار است، هم می توان از برنامه سازان و دست اندرکاران آن گرفت و هم در پرتو نگاه مخاطبان. این مقاله، که دستاوردهای تحقیقی در این موضوع را به اختصار باز می گوید، گروه دوم را انتخاب کرده است. نکته جالب توجه آن که 2/73 درصد پاسخ گویان دانشجو اظهار داشته اند که کیفیت این شبکه، دربرابر کیفیت شبکه های داخلی، رغبت آن ها را برای تماشا افزایش می دهد. نزدیک به نیمی نیز صدا و سیما را عامل موثر انتخاب ماهواره توسط ایرانیان دانسته اند.
خلاصه ماشینی:
3. آشپزی تلویزیونی از میان برنامههای گوناگون شبکۀ من و تو،40/4 درصد از پاسخگویان اظهار داشتهاند که مسابقۀ بفرمایید شام و مراحل آن را تا حد زیادی دنبال میکنند و 23/5 درصد از آنها نیز گفتهاند تا حد متوسط این برنامه را پیگیری میکنند.
این برنامه را میتوان جذابترین برنامۀ این شبکه برای مخاطبان دانشجو دانست؛چرا که 51/9 درصد از پاسخگویان گفتهاند که تا حد زیادی برنامۀ بفرمایید شام جذاب است و 29/3 درصد از آنها بیان کردهاند که این برنامه تا حد متوسطی جذاب است.
اما مخاطب این برنامه زناناند یا مردان؟43/4 درصد از زنان اظهار داشتهاند که برنامۀ بفرمایید شام را مستمر و زیاد پیگیری و تماشا میکنند و این در حالی است که 28/2 درصد از مردان نیز گفتهاند که کمتر این مسابقه را تماشا میکنند.
این تحقیق نشان میدهد 43/4 درصد از پاسخگویانی که وضعیت اقتصادی آنها در سطح پایین است گفتهاند که برنامۀ بفرمایید شام را تا حد زیادی پیگیری و تماشا میکنند و 27/2 درصد از پاسخگویانی که وضعیت اقتصادی آنها در سطح متوسط است نیز اظهار داشتهاند که تا حد متوسطی این مسابقه را تماشا میکنند.
این در حالی است که 45/5 درصد از پاسخگویانی هم که وضع اقتصادی آنها در سطح بالایی است اظهار داشتهاند که برنامۀ بفرمایید شام را زیاد تماشا میکنند.
همچنین 73/2 درصد از پاسخگویان اظهار داشتهاند که از نظر آنها کیفیت برنامههای من و تو در مقایسه با شبکههای داخلی زیاد است و 20/6 درصد از آنها نیز بیان داشتهاند که تا حد متوسطی برنامۀ من و تو در مقایسه با شبکههای داخلی کیفیت دارد.