چکیده:
انگیزه خرید بیمه توسط بنگاه ها متفاوت از افراد است. ریسک گریزی انگیزه اصلی افراد برای خرید بیمه
است. اما انگیزه بنگاه ها برای خرید بیمه تحت تاثیر عوامل مختلفی است. محققان نظریه های مختلفی در
مورد انگیزه شرکت ها برای خرید بیمه بیان کرده اند. از جمله دلایل تقاضا بنگاه برای بیمه می توان
هزینه های معاملات و ورشکستگی، بهینه سازی مالیات ها، اندازه شرکت، مالکیت سهام، نسبت بدهی به
دارایی، انگیزه های سرمایه گذاری کم و نوع صنعت اشاره کرد. از آنجایی که دسترسی به اطلاعات مربوط
به خرید شرکت ها مشکل است، تحقیقات تجربی کمی در این زمینه انجام شده است . در این مطالعه
عوامل موثر بر تقاضای بیمه اموال توسط شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره
زمانی 1388 - 1387 بررسی شده اند. نتایج پژوهش مطابق با فرضیه ما نشان می دهد که شرکت های
بزرگ، با هزینه های ورشکستگی و ریسک عملیاتی بالاتر نسبت به سایر شرکت ه ا، بیمه اموال بیشتری
تقاضا می کنند. همچنین نوع صنعت اثر معناداری بر میزان خرید بیمه توسط شرکت ها دارد. شرکت ه ای
موجود در صنایع خدماتی نسبت به سایر شرکت ها بیمه اموال بیشتری تقاضا می کنند. برخلاف انتظارات
محقق انگیزه مالیاتی، نسبت سهامداران عمده و انگیزه های سرمایه گذاری کم به عنوان عوامل موثر بر
خرید بیمه اموال توسط شرکت های پذیرفته شده در بورس شناخته نشدند.
Motive for the purchase of insurance by individuals is differing among the firms. Risk aversion is the main motive for the purchase of insurance by individuals. But، incentive to purchase of insurance by firms is affected by many factors. Researchers have argued several theories about the motive of corporate for purchasing insurance. Expected bankruptcy costs، tax consideration، firm size، share ownership، operational leverage، underinvestment and type of industry are reasons of corporate demand for insurance. In this study، we have surveyed effective factors on the demand for property insurance by using 1387-88 panel data of publicly listed companies operating in Tehran Stock Exchange. Our results indicate that، consistent with our hypotheses، large companies with high bankruptcy costs and financial risks profiles are likely to purchase greater amounts of property insurance than other companies. We also find that industry type have significant effect on the purchase of property insurance by corporates. Additionally، service companies purchase more property insurance than other companies. Contrary to what we expected، tax incentive، majority shareholders and underinvestment were not found to be important determinants of the corporate purchase of property insurance in the publicly listed companies operating in Tehran Stock Exchange.