چکیده:
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که با همین عنوان طی سال های 1385 و 1386 به انجام رسیده است. در این پژوهش، پژوهشگران با دو پرسش اصلی مواجه بوده اند: اول اینکه بر روی مقیاس احساس بی عدالتی، موقعیت معلمان شهر زنجان در کجا قرار دارد؟ و دوم آنکه از بین متغیرهای احساس تعلق، احساس محرومیت، عدالت درون سازمانی، منزلت شغلی، منطقه محل سکونت و سطح تحصیلات، کدام متغیر با احساس بی عدالتی رابطه معنادار داشته و شدت رابطه کدام متغیر بیشتر است؟ مبنای نظری برای طرح فرضیه چند متغیره، دو رویکرد نظری مبادله و محرومیت نسبی بوده است. همچنین مطالعات تجربی پیشین مرتبط با موضوع در ورود برخی از متغیرها به مدل مفروض نقش داشته اند. فرضیه پژوهش در قالب یک مدل ساختاری و چندمتغیره طرح شده است. مطالعه به روش پیمایشی، با نمونه سهیمه ای به حجم 271 نفر از میان جامعه آماری معلمان ناحیه 2 شهر زنجان شامل 1525 نفر با استفاده از پرسشنامه دارای اعتبار و قابلیت اعتماد به انجام رسیده است. نتایج نشان می دهد که بر اساس یک گروه بندی سه مقوله ای بر روی مقیاس احساس بی عدالتی، حدود 91 درصد از نمونه مورد مطالعه دارای احساس بی عدالتی، حدود 5 درصد دارای احساس عدالت و حدود 2 درصد نیز در حد وسط قرار گرفته اند. سایرین به دلیل پاسخ های غیردقیق به پرسش ها، قابل طبقه بندی نبوده اند. برآورد شاخص های کلی نیکویی برازش و همچنین ضرایب ساختاری و اندازه گیری، کلیت مدل طرح شده را تایید می کنند هر چند برخی اصلاحات در آن می تواند به بهبود مدل در مطالعات آینده کمک کند.
خلاصه ماشینی:
"تبیین فرضیههای پژوهش پژوهش حاضر در پی پاسخ به دو سوال اصلی بوده است:اول اینکه بر رویمقیاس احساس بیعدالتی،موقعیت معلمان شهر زنجان در کجا قرار دارد؟و دوم اینکه از بین متغیرهای احساس تعلق،احساس محرومیت،عدالت درون سازمانی،منزلتشغلی،منطقه محل سکونت و سطح تحصیلات،کدامیک یا احساس بیعدالتی رابطهمعنادار داشته و شدت کدامیک بیشتر است؟ فرضیههای پژوهش مبتنی بر یک فرضیه ترکیبی و چند متغیره در قالب مدل معادلهساختاری است.
همچنین این انتظار وجود دارد که تأثیرگذاری محرومیت نسبی بر احساس بیعدالتیبه صورت مستقیم،اثرگذاری منزلت شغلی،احساس تعلق و عدالت درون سازمانی بهصورت مستقیم و غیر مستقیم و اثرگذاری سطح تحصیلات و منطقه سکونت نیز بهصورت غیر مستقیم باشد بر این اساس فرضیه پژوهش در قالب مدل زیر طرح شدهاست: (به تصویر صفحه مراجعه شود) جامعه آماری و روش نمونهگیری این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی میباشد که گردآوری دادهها به روشپیمایشی و از طریق مصاحبه حضوری و بر مبنای یک پرسشنامه استاندارد شده باپاسخهای عمدتا بسته،گردآوری شده است.
*مدلهای اندازهگیری بهطور جداگانه در روششناسی پژوهشی کهمقاله حاضر از آن اخذ شده است مورد آزمون و تأیید قرار گرفتهاند و در مقالهحاضر نیز شاخصهای کلی برازش و ضرایب لاندا برای متغیرهای بیرونی-تحصیلات،منطقه سکونت و منزلت شغلی-و متغیرهای درونی-عدالتسازمانی،احساس تعلق،محرومیت نسبی و احساس بیعدالتی-همگی باصفر دارای تفاوت معنیدار بوده و میتوان انتظار داشت که متغیرهای مشاهدهشده برای اندازهگیری متغیرهای پنهان تعریف شده،هر کدام بهطور معنیداری تحت تأثیر سازه پنهان مرتبط با آن قرار داشتهاند و به عبارتی اعتبارمدلهای اندازهگیری،بوسیله دادههای گردآوری شده مورد حمایت قرار گرفتهاست."