چکیده:
زیگفرید کراکاور، که یکی از نظریه پردازان واقع گرای سینما به شمار می رود، هم زمان با سینما به دنیا آمد و روند زندگانی او با فرایند تکوین سینما مقارن بود. وی تلاش کرد تا در نظریه فیلم (1960 م) خود یک نظریه نظام مند سینما به دست داده و علاوه بر تعریف رسانه ای که تازه متولد شده بود، تفکیک های ساختاری و غایت شناختی میان این رسانه و دیگر ژانرهای هنری قائل شود. مقاله حاضر درآمدی انتقادی بر نظریه فیلم کراکاور است که تحت سرفصل هایی متفاوت با سرفصل های خود نویسنده در کتاب نظریه فیلم ارائه شده است. سرفصل ها و تقسیمات منظورشده در این مقاله تحت تاثیر نظریه سیستم های اجتماعی نیکلاس لومان شکل گرفته اند. در این مقاله به مطالعه ساختار سینما یعنی عناصر تشکیل دهنده آن (عناصر بصری، زمان و مکان، طراحی صحنه، بازیگری و عناصر صوتی) و روابط میان این عناصر (تدوین و مونتاژ، داستان و فیلم نامه، و نظم حاکم بر سینمای مستند و تجربی)، و همچنین اهداف اجتماعی سینما، آنگونه که در نظریه فیلم کراکاور ترسیم شده اند، خواهم پرداخت. سپس، خوانشی مختصر از مهم ترین منتقدان کراکاور به دست خواهم داد و در نهایت بر مقاله انتقادی ریچارد کرلیس متمرکز خواهم شد که در سال 1970 م منتشر شده و به نظر می رسد که تمام انتقادات کلیدی طرح شده به وسیله دیگر منتقدان را یکجا در خود جمع آورده است.
As one of the realist film theorists Siegfried Kracauer was born contemporary to the advent of cinema and his life was set againstcaincided with cinematic developments. In his Theory of Film (1960) he tried to offer a systematic film theory in order to define the new born medium and thereafter، using structural and teleological distinctive، and to distinguish it from other artistic genres. This article is a critical introduction to Kracauer''s Theory of Film and is organized under chapter headings different from those available in the book itself. The chapter headings and divisions applied in this article are carried out following the social systems theory of Niklas Luhmann. This article would discuss the structure of cinema، namely its basic components (visual elements، time and space، set design، acting، and sound)، the relations of these components (editing، story and script، and the dominant orders in documentary and experimental cinema) and its social purposes، as depicted in Kracauer''s Theory of Film. Thereafter، there would be concise discussion about the most important critiques on Kracauer only to finally focus on Richard Corliss''s 1970 article in which all the key critical views on Kracauer film theory are gathered and presented.