چکیده:
نقش صنعت گردشگری برای ایجاد تعادل بین توسعه ی پایدار و ارتقاء سطح کیفی زندگی جوامع محلی، بسیار با اهمیت و قابل توجه است و به طور موثری می تواند مشکلات جوامع فقیر و کم درآمد را مهار کند. در این تحقیق تلاش شده است تا ضمن تحلیل وضعیت موجود، به بررسی نقاط ضعف، قوت، فرصت ها و تهدیدات استان ایلام در زمینه توسعه صنعت گردشگری پرداخته شود. به این منظور ابتدا با استفاده از داده های به دست آمده از پرسشنامه به تعیین ابعاد چهارگانه مدل SWOT پرداخته شده و بر پایه نتایج به دست آمده، راهبردهایی برای وضعیت های مختلف تعیین گردید و در نهایت با استفاده از ماتریس اندازه گیری کمی، هر یک از راهبردها با استفاده از مولفه های چندگانه مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته اند. نتایج تحقیق نشان داد امتیاز موزون استان ایلام در ماتریس های عوامل خارجی = 06/3 (مطلوب) و عوامل داخلی = 05/2 می باشد که بدین ترتیب وضعیت کلی استان، در خانه شماره 2 ماتریس ترکیبی قرار می گیرد که بیانگر اتخاذ راهبردهای رشد و توسعه در رابطه با توسعه ی صنعت گردشگری در استان ایلام با توجه به گشایش مرز عراق است. همچنین سنجش کمی راهبردها نشان داد از بین راهبردهای تدوین شده، راهبرد تمرکز بر نیازها و دست یابی به پیش شرطهای اصلی توسعه، نظیرگسترش راه ها، ایجاد شبکه ریلی (ST7) و تاکید بر مزیت های اصلی در معرفی موقعیت مرزی استان (ST1) با داشتن بالاترین نمره (به ترتیب 2.3 و 1.66) دارای بیشترین جذابیت، و راهبرد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی (ST4) با نمره 0.81 دارای کمترین جذابیت می باشد.
The Role of the tourism industry to create a balance between sustainable development and improving quality of life of local communities، is very important and significant problems and effectively inhibits low-income and poor communities.For this first study using data obtained from the questionnaire to the four dimensions of the SWAT model has been based on the results، and determine strategies for different situations finally، using a measurement matrix، each of the strategies using multiple components have been evaluated and assessed.The results showed a weighted score of Ilam in the matrix of external factors = 3/06 (satisfactory) and internal factors = 2/05 is thus the overall situation of the province، will be placed on house No. 2 matrix that represents the combination of growth strategies and developing the tourism development in the opening of Ilam province bordering Iraq.The quantitative measurements showed that the strategies developed strategies، focusing on the needs and strategies to achieve the main precondition for development، Spread roads، rail network (ST7) and emphasize the main advantages of the introduction of boundary conditions (ST1) having the highest score (2.3 and 1.66، respectively) had the highest interest، and strategy coordination among executive agencies (ST4) with a score of 0.81 is the least attractive
خلاصه ماشینی:
"نتـایج تحقیق نشان داد امتیاز موزون استان ایلام در ماتریس های عوامل خارجی = ٣/٠٦ (مطلوب ) و عوامل داخلی = ٢/٠٥ می باشـد که بدین ترتیب وضعیت کلی استان ، در خانه شماره ٢ ماتریس ترکیبی قرار میگیرد که بیانگر اتخاذ راهبردهای رشـد و توسـعه در رابطه با توسعه ی صنعت گردشگری در استان ایلام با توجه به گشایش مرز عراق است .
همچنـین سـنجش کمـی راهبردهـا نشان داد از بین راهبردهای تدوین شده ، راهبرد تمرکز بر نیازها و دست یابی به پیش شرطهای اصلی توسعه ، نظیرگسترش راه - ها، ایجاد شبکه ریلی (ST٧) و تأکید بر مزیت های اصلی در معرفی موقعیت مرزی استان (ST١) با داشتن بالاترین نمـره (بـه ترتیب ٢.
در این تحقیق با استفاده از مدل راهبردی SWOT به بررسـی ابعـاد مختلـف امکان سنجی توسعه ی صنعت گردشگری در استان ایلام با توجه به گشایش مـرز عـراق پرداختـه مـیشـود و بـا بهـره گیـری از ماتریس های سه گانه عوامل داخلی (IFE)، عوامل خارجی (EFE) و ترکیبی (IE) هریک از ابعاد مدل سـوات مـورد ارزیـابی و اندازه گیری قرار میگیرد.
نتیجه گیری : در این تحقیق که در راستای تحلیل وضعیت گردشگری در استان ایلام انجام گرفته اسـت بـا توجـه بـه ضـرایب مختلـف تخصیص یافته به عوامل مختلف (داخلی و خارجی)، هریک از متغییرهای تأثیرگذار در قالب ماتریس های استاندارد شـده سـه - گانه (ماتریس عوامل داخلی، ماتریس عوامل خارجی و ماتریس ترکیبی) مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتنـد."