چکیده:
مقدمه: بر اساس مطالعات انجام شده، مامایی جامعه نگر نقش مهمی در ارتقای سلامت زنان ایفا می کند. هدف از پژوهش حاضر، سنجش آگاهی و نگرش درزمینه مامایی جامعه نگر دانشجویان مامایی و ماماهای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود می باشد. مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، پرسش نامه ای خودساخته مشتمل بر 20 سوال آگاهی و 25 سوال نگرش تهیه شده است برای تکمیل در اختیار 102 دانشجوی مامایی و مامای شاغل قرار گرفت که 90 نفر به سوالات پاسخ دادند. امتیاز آگاهی نهایی به 3 گروه آگاهی ضعیف (امتیاز کمتر از 75)، متوسط (75- 95) و بالا (بالاتر از 95) تقسیم گردید. امتیاز بخش نگرش نیز به 3 قسمت نگرش منفی (25-55)، خنثی (56-85) و مثبت (بالاتر از 85) تقسیم گردید. روایی محتوی پرسش نامه طبق نظر اساتید صاحب نظر و پایایی آن از طریق بازآزمایی مورد تایید قرار گرفت. نتایج: میانگین نمره آگاهی 12/1±89/8 و میانگین امتیاز نگرش در جامعه تحت مطالعه 10/4±95/8 گزارش شده است. بین نمره آگاهی و نگرش دانشجویان مامایی و ماماهای شاغل اختلاف معناداری مشاهده نگردید (p>0/05). نمره آگاهی در دانشجویان پیوسته به صورت معناداری بیش از دانشجویان ناپیوسته بود (p<0/05). نتیجه گیری: باتوجه به یافته های تحقیق، به نظر می رسد نگرش مثبت نسبت به مامایی جامعه نگر نشانه وجود زمینه مساعد برای اجرای برنامه ها و طرح های مداخله ای درخصوص مامایی جامعه نگر باشد از سوی دیگر باتوجه به آگاهی متوسط درزمینه مامایی جامعه نگر توصیه می شود، برنامه ریزی جهت آموزش بیشتر و تخصصی در این زمینه انجام گیرد.