خلاصه ماشینی:
سیمپسون(همانجا)سپس برایورود به بحث،زیر عنوان«سبکشناسی و سطوح زبان» )EGAUGNAL FO SLEVEL DNA SCITSILYTS( ،&%06909DAKG069G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)*سبکشناسی:نظریهها،رویکردها و روشها *دکتر محمود فتوحی *چاپ اوّل،1391،تهران:سخن جدول زیر را آورده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود)چنانکه مشاهده میشود در یک ستون،لایههای زبان،و در ستون دیگر معادلهای آنها در رشتۀ زبانشناسی آمده است؛پس از آوردناین جدول سیمپسون نوشته است:میتوان این سطوح اصلی زبان را در نظر داشت و براساس آن متن را تحلیل سبکی کرد که در این صورتبه تحلیلی منظم و دقیق دست میبازیم{o1o}.
سیمپسون برای آنکه خود نیز نمونهای از این شیوۀ سبکشناسی به دست داده باشد،شعری را با توجهبه این سطوح زبان،بررسی کرده و آنگاه شاخصههای سبکی آن را بیرون کشیده است )95-35:4002,nospmiS( .
در کتاب سبکشناسی(1391)چنین آمده است: «سطوح و واحدهای تحلیل در زبان که میتواند یک بررسی سبکشناسانه را سازماندهی کند عبارتند از:لایۀ آوایی،لایۀ واژگانی،لایۀ (به تصویر صفحه مراجعه شود) stneduts rof koob ecruoser A:scitsilytS* nospmiS luaP* egdeltuoR,4002* نحوی،لایۀ معنیشناسیک،لایۀ کاربردشناسیک؛دانش زبانشناسی هریک از این لایهها را با روشها و ابزارهای ویژهای بررسی میکند:تحلیل آوایی:عبارت است از بررسی آواهای زبان...
اما باید در نظر داشتکه این روش جدید سبکشناسی برای تحلیل سبکشناختی متون ادبی فارسی،به خوبی به کار گرفته شده است.
البته به راستی که مؤلف،پیوند کمابیش خوبی میان نظرات و روش ترجمه شده و ادب فارسی برقرار کرده است،و اینبه معنای یک انطباق موفق است،اما جای شگفتی اینجاست که مؤلف اصرار دارد این نظریه یا روش را از خود بداند!!!در کتاب ایشان چنینآمده است:«این روش را از آنرو که سبک را در پنج لایۀ آوایی واژگانی،نحوی،بلاغی و ایدئولوژیک بررسی میکند سبکشناسی لایهاینامیدهام»(فتوحی،1391:28).