چکیده:
ایمنی خودروها یکی از مجموعه عوامل مؤثر در جلوگیری از تصادف های جاده ای هستند. که به دو بخش ایمنی فعال و غیرفعال تقسیم می شوند. کمربند ایمنی از زمره این نوع تجهیزات به شمار می رود. یک چهارم مرگ و میرهای ناشی از جراحات به خاطر جراحات ترافیک جاده ای است. بالاترین میزان جراحات از بین کاربران جاده های خطرناک، در کشورهای در حال توسعه اعلام شده است. عدم استفاده از کمربند ایمنی یکی از دلایل اصلی ترافیک و مرگ و میر ناشی از ترافیک می باشد. امروزه در بیش از 25 کشور جهان قوانینی مربوط به بستن کمربند ایمنی وجود دارد. این قوانین الزامی باعث شده است آمار بستن کمربند ایمنی از 20-25 درصد به رقمی در حدود 60-90 درصد برسد. در دانش تروما یکی از دلایل اصلی جراحات غیرعمدی، تصادف های جاده ای است و کمربند ایمنی یکی از ابزارهای مهم در پیشگیری از این آسیب جسمانی به شمار می رود. در این مقاله با تمرکز بر نقش تاثیر کمربند ایمنی در پیشگیری از آسیب های غیر عمدی تروما، میزان پیشگیری را در تصادف های جرحی و فوتی ارزیابی می کند. این مقاله بر اساس یک مطالعه موردی درباره تصادف های رخ داده در جاده های ایران در سال 1385 با اندازه 343هزار و82 فقره است. برای گردآوری اطلاعات از منابع داده های کام114 که دادگان تصادف های جاده ای محسوب می شود استفاده شده است. داده های مورد استفاده بر اساس اطلاعات کروکی افسران کارشناس تصادف به دست آمده است. یافته های تحقیق نشان دادند که نسبت استفاده از کمربند ایمنی در بین رانندگان و سرنشینان متفاوت است. این نسبت در بین رانندگان 81 تا 91 درصد و در بین سرنشینان خودرو 34 تا 44درصد می باشد. 95درصد از کسانی که از کلاه و کمربند ایمنی استفاده کرده اند، صدمه ندیده اند این در حالی است که 37 درصد از کسانی که از کلاه و کمربند ایمنی استفاده نکرده اند هنگام تصادف مصدوم شده اند. به طور کلی کمربند ایمنی حدودا باعث کاهش 18 درصدی مصدومیت افراد شده است. از بین کسانی که کمربند ایمنی بسته اند تنها 2 درصد از ناحیه سر و گردن دچار آسیب شده اند این در حالی است که از کسانی که دچار مجروحیت می شوند 54 درصد احتمال آسیب از ناحیه سر و گردن می باشد. از طرفی از بین کسانی که کمربند ایمنی نبسته اند در حدود 30 درصد از ناحیه سر و گردن دچار آسیب شده اند در حالی که کسانی که دچار مجروحیت شده اند 82 درصد احتمال آسیب از ناحیه سر و گردن می باشد.
خلاصه ماشینی:
"براساس این مطالعه کمربند ایمنیمیتواند در حدود 50 درصد از خسارتهای جسمانی و بین 60-70 درصد ازمرگومیرهای حاصل از تصادف را کاهش دهد[10]در نیوزلند ماموران پلیس دقتکردهاند که بستن کمربند ایمنی باعث نجات یافتن افراد از مرگ شده است بهطوری که طی سالهای اخیر به ازای هرسال 30 نفر از مرگ حتمی در اثر تصادفبه علت بستن کمربند ایمنی نجات مییابند[17 و 20]سازمان ملی ایمنی ترافیکبزرگراههای آمریکا )}O1O{ASTHN( اعلام کرده است 15383 نفر در سال 2006 بهعلت بستن کمربند ایمنی زنده ماندهاند.
آمارها نشان داده است تنها چهار درصد از رانندگان و سرنشینان جلوی خودرو دربین بیماران مصدوم تصادف در بیمارستان nisnocsiW طی سالهای 1994-2002 از کمربند ایمنی و کیسه هوا به طور توام استفاده کرده بودند.
(جدول شماره دو) (به تصویر صفحه مراجعه شود)همچنین بررسیها نشان داد 95 درصد از کشانی که از کلاه و کمربند ایمنیاستفاده کردهاند،صدمه ندیدهاند این در حالی است که 37 درصد از کسانی که ازکلاه و کمربند ایمنی استفاده نکردهاند هنگام تصادف مصدوم شدهاند.
ایندر حالی است که از بین کسانی که کمربند ایمنی نبستهاند در حدود 30 درصداز ناحیه سر و گردن دچار آسیب شدهاند و در صورتی که بدانیم دچار مجروحیت شدهاند 82 درصد احتمال آسیب از ناحیه سر و گردن میباشد.
این در حالی است که از بین کسانی کهکمربند ایمنی نبستهاند در حدود دو درصد از ناحیه سر و گردن دچار آسیب شدهاند و در صورتی که بدانیم دچار مجروحیت شدهاند شش درصد احتمال آسیب ازناحیه سر و گردن میباشد."