چکیده:
در این مقاله، ابتدا الگوریتمی ساده در خصوص چگونگی عملکرد ترمز ضدقفل در مدل یک چهارم خودرو ارائه شده است. سپس در مرحله دوم سعی می گردد که محدوده بهینه و موثر ضریب اصطکاک در این نوع ترمزها به هنگام عملکرد شبیه سازی شده، استخراج گردد. در پایان نتیجه گرفته خواهد شد که با بالابردن مقدار ضریب اصطکاک و کاهش محدوده تاثیر ضریب اصطکاک، می توان مسافت و زمان توقف را کاهش داد. مدل سازی ترمز، در بخش شبیه سازی مکانیک نرم افزار Matlab انجام گردیده است. مدل طراحی شده کاملا به صورت پارامتری بوده و قابلیت بررسی تاثیر متغیرهای مختلف را در محیط های گوناگون ازجمله شرایط آسفالت خشک، خیس، برفی و یخی را دارا می باشد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار دو منحنی ضریب اصطکاک برحسب لغزش را که در این مقاله از آناستفاده شده است نشان میدهد.
این مقاله در پی آن است در راستای تأثیر ترمز ضد قفل در کاهش زمان ومسافت توقف،به بررسی تأثیر محدوده بهینه تأثیرگذار ضریب اصطکاک در زمان ومسافت توقف بپردازد.
زیرا همان طور کهاثبات خواهد شد،کاهش دامنه از یک حدی به بعد دیگر تأثیر چندانی در کاهشمسافت و زمان توقف نخواهد داشت بلکه تنها باعث افزایش بیمورد تعداد قطع و وصلفشار پشت سیلندر خواهد شد که حتی سیستم مکانیکی از تعقیب دستوراتالکترونیکی ممکن است ناتوان گردد و در نتیجه عملا کارآیی خود را از دست دهد.
همانطور که مشاهدهمیشود کاهش بیش از حد دامنه تأثیر ضریب اصطکاک تنها باعث افزایش هزینه بودهو به نظر میرسد محدوده استفاده شده در مثال سوم بهینه و مناسب میباشد.
همان طور که از نمودار ده نیز مشاهده میشود،هرچه ضریب اصطکاک(باتوجه به تغییر محدوده)افزایش مییابد،مسافت توقف نیز کاهش مییابد اما شیبتغییرات منحنی به تدریج کمتر شده تا جایی که بالا بردن محدوده ضریب اصطکاک(با توجه به نمودار دو)دیگر تأثیر چندانی در کاهش مسافت توقف نخواهد داشت بلکهتنها باعث افزایش تعداد دستورات قطع و وصل فشار پشت سیلندر خواهد شد که اینموضوع خود میتواند مشکلات دیگری را در پی داشته باشد که از جمله آنها میتوان بهعدم توانایی سیستم مکانیکی به پاسخگویی و تعقیب دستورات متعدد و سریع سیستمالکترونیکی اشاره نمود.
smetsys ekarb kcolitna evitomotua rof sdohtem lortnoc .
cigoL yzzuF dna skrowteN larueN htiw metsyS ekarB .
S moyloS ]11[ citamotuA fo tnemtrapeD,smetsyS gnikarB kcolitnA fo lortnoC rof ."