چکیده:
راه های دوخطه برون شهری دو عملکرد جابجایی و دسترسی را در شبکه راه ها فراهم می کنند. برای تعیین سطح سرویس راه های دوخطه دوطرفه از دو شاخص عملکردی درصد زمان دنباله روی، PTSF ، و متوسط سرعت سفر، ATS ، استفاده می شود. راهنمای ظرفیت راه ها، HCM2000 ، به دلیل دشواری اندازه گیری میدانی درصد زمان دنباله روی پیشنهاد می کند که از درصد وسایل نقلیه با سرفاصله زمانی 3 ثانیه یا کمتر به عنوان جایگزین آن استفاده شود. این مقاله به بررسی اعتبار این معیار جایگزین در ایران می پردازد. بدین منظور جریان ترافیک در سه راه دوخطه برون شهری دارای ترددشمار تحلیل شد. با استفاده از داده های ترددشمار در هر یک از این راه ها، درصد وسایل نقلیه با سرفاصله زمانی 3ثانیه یا کمتر در بازه های زمانی مختلف اندازه گیری شده و سپس با استفاده از نرم افزار IHSDM جریان ترافیک و شرایط هندسی مسیر در هریک از راه های مورد مطالعه شبیه سازی گردید. نتایج نشان داد که مقادیر درصد زمان دنباله روی حاصل از شبیه سازی در محیط نرم افزار با شاخص جایگزین یعنی درصد وسایل نقلیه با سرفاصله زمانی 3ثانیه یا کمتر بسیار به هم نزدیک است. این مطالعه نشان داد که می توان باتوجه به شرایط ترافیکی و هندسی در راه های کشور ایران نیز، از شاخص جایگزین برای اندازه گیری PTSF بهره جست.
خلاصه ماشینی:
"راهنمای ظرفیت راهها، }O6O{0002 MCH ،به دلیل دشواری اندازهگیری میدانی درصد زمان دنبالهروی پیشنهاد میکند کهاز درصد وسایل نقلیه با سرفاصله زمانی 3 ثانیه یا کمتر به عنوان جایگزین آن استفاده شود.
با استفاده از دادههای ترددشماردر هر یک از این راهها،درصد وسایل نقلیه با سرفاصله زمانی 3 ثانیه یا کمتر در بازههای زمانیمختلف اندازهگیری شده و سپس با استفاده از نرمافزار }O7O{MDSHI جریان ترافیک و شرایطهندسی مسیر در هر یک از راههای مورد مطالعه شبیهسازی گردید.
(1) spihsnoitaleR gniueuQ (2) suloP (3) nehoC &%01705TMMG017G% روش تحقیق برای سنجش اعتبار معیار جایگزین درصد زمان دنبالهروی روش،تحقیق این مقاله بهاین صورت است که ابتدا درصد سرفاصله زمان 3 ثانیه یا کمتر برای سه راه دوخطهبرونشهری دارای ترددشمار در زمانهای مختلف اندازهگیری شد.
علاوه بر این ماژول میتواند عملکردهای ترافیک در خطوط سبقتگیری و کمکیقوسهای قائم در یک یا هر دو جهت راههای دوخطه شامل استفاده از خط اضافه شده(1) eludoM sisylanA ciffarT (2) noitartsinimdA yawhgiH laredeF و برگشت به مسیر قبلی،شرایط هندسی منطقهای،دادههای فعل و انفعالات وسایل نقلیهو دیگر راههای ترافیک را شبیهسازی کند و نتایج آماری مختلفی را ارائه دهد.
نتایج نشان داد که مقادیر درصد زمان دنبالهروی حاصل از شبیهسازی در محیط نرمافزار با شاخص جایگزین یعنی درصد وسایل نقلیه با سرفاصله زمانی 3 ثانیه یا کمتربسیار به هم نزدیک است.
نتیجه تحقیق این است که درصد سرفاصله زمانی 3 ثانیه یاکمتر معیار جایگزین مناسبی برای پارامتر درصد زمان دنبالهروی میباشد و امکانبه کارگیری آن در ایران وجود دارد."