چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی تفاوت ویژگی های شخصیتی رانندگان پرخطر و عادی است. بدین منظور 60نفر راننده پرخطر شناسایی شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در نیمه اول سال 1389و60نفر راننده عادی شهر تهران که تاکنون مرتکب رانندگی پرخطر نشده اند از بین رانندگان شهر تهران به تعداد 120نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از تست شخصیت نئو و به روش علی- مقایسه ای مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین ویژگی های شخصیتی رانندگان پرخطر و عادی در تمامی پنج شاخص آزمون نئو که شامل: 1-روان نژندی 2-برون گرایی 3-باز بودن به تجربه 4-توافق 5-وجدانی بودن می باشد تفاوت معناداری وجود دارد. بدین ترتیب که میانگین شاخص های روان نژندی و برون گرایی در رانندگان پرخطر بیشتر از رانندگان عادی و نیز میانگین شاخص های بازبودن به تجربه، توافق و وجدانی بودن در رانندگان پرخطر کمتر از رانندگان عادی بود.
خلاصه ماشینی:
"بدین منظور 60 نفر راننده پرخطر شناسایی شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی تهرانبزرگ در نیمۀ اول سال 1389 و 60 نفر راننده عادی شهر تهران که تاکنون مرتکب رانندگیپرخطر نشدهاند از بین رانندگان شهر تهران به تعداد 120 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب وبا استفاده از تست شخصیت نئو و به روش علی-مقایسهای مورد آزمون قرار گرفتند.
نتایج به دستآمده نشان میدهد که بین ویژگیهای شخصیتی رانندگان پرخطر وعادی تمامی پنج شاخص آزمون نئو که شامل:1-رواننژندی 2-برونگرایی 3-باز بودنبه تجربه 4-توافق 5-وجدانیبودن میباشد تفاوت معناداری وجود دارد.
جدول پنج:میانگین و انحراف استاندارد و نتایج آزمون t برای شاخصوجدانی بودن در دو گروه (به تصویر صفحه مراجعه شود) واریانس شاخص وجدانیبودن در دو گروه تفاوت معناداری نداشت(0/05> P ،0/2 F )نتایج آزمون t برای مقایسه میانگین وجدانیبودن در دو گروه در جدول شماره پنجنشان میدهد که دو گروه در شاخص وجدانی بودن تفاوت معناداری داشت (0/001< P )بدین ترتیب میانگین شاخص وجدانیبودن در رانندگان پرخطر پایینتر ازرانندگان عادی است.
این نتایج با یافتههای حقشناس(1384)،سامر(2001)همسو است،اما با یافتههای پژوهش موسوی(1388)که نشان میدهد بین شاخص باز بودن بهتجربه با رفتار رانندگی پرخطر رابطهای وجود ندارد همسو نیست که نیاز به بررسیبیشتری دارد.
این نتایج با یافتههای موسوی(1388)،سامر(2002)کهحاکی از وجود رابطه معکوس معنادار بین شاخص وجدانی بودن و رفتار رانندگی پرخطربود همسو است اما با یافتههای پژوهش حقشناس همسو نیست که نیاز به بررسیبیشتری دارد."