چکیده:
وجود استانداردهای کاهش مصرف سوخت باعث هرچه سبک تر ساخته شدن خودروهای جدید شده است که این امر ریسک مرگ سرنشینان آن ها در تصادفات را افزایش می دهد. از این جهت تحقیق برروی چگونگی تاثیر وزن خودروها برروی میزان مرگ و میر سرنشینان آن ها امری مهم به نظر می رسد. هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط بین مرگ و میر و نسبت وزن خودروها هنگام تصادف است. در این مقاله مروری اجمالی برروی این دو روش انجام شده است و کارآیی هر یک از آن ها در بیان رابطه بین نسبت مرگ و میر با نسبت وزن، با استفاده از اطلاعات مربوط به محور ترانزیتی شرق ایران مشخص شده است. نتایج نشان می دهد که روش جدید رابطه بین نسبت وزن و نسبت مرگ و میر را بهتر و با جزییات بیشتری نسبت به روش پیشنهادی اوانس بیان می کند. هم چنین در روش جدید می توان تاثیر عوامل مختلف را در نظر گرفت. بر طبق نتایج نهایی حاصل از این رابطه، هر چه خودرو سبک تر باشد، احتمال مرگ سرنشینانش در تصادفات بیشتر خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطه میزان مرگومیر با نسبت وزن در تصادف دو خودرو (مورد مطالعه:محور ترانزیتی شرق ایران) تاریخ دریافت:1390/04/12 تاریخ پذیرش:1390/06/23 بابک جوانی1 پویا نجف2 سید محمد لواسانی3 چکیده وجود استانداردهای کاهش مصرف سوخت باعث هرچه سبکتر ساخته شدن خودروهای جدید شده است که این امر ریسک مرگ سرنشینان آنها در تصادفات را افزایش میدهد.
نسبت وزن خودرو سنگینتر به خودرو سبکتر را نسبت وزن(؟؟)مینامیم و آن را به صورت رابطه زیر تعریف میکنیم: (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای تحقیق بر روی این موضوع،اوانس(2001)اطلاعات مربوط به تصادفات کشور آمریکا از سال 1978 تا 1998 را مورد استفاده قرار داد.
اوانس با بررسی اطلاعات مربوط به تصادفات خودروهای سواری 20 سال آمریکا،پیشبینی کرد که نسبت مرگومیر با افزایش نسبت وزن به صورت توانی افزایش مییابد و رابطه زیر را ارائه کرد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) سپس با تعیین مقدار u از روش حد اقل مربعات،به این نتیجه رسید که این مقدار برای تصادفاتی که رانندگان هر دو خودرو کمربند ایمنی داشتهاند،در مقایسه با حالتهای دیگر متفاوت به دست میآید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سپس برای اثبات نتایج به دست آمده،رابطه بین احتمال مرگ راننده با میزان تغییر سرعت خودرو در یک تصادف به صورت زیر پیشنهاد شد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) در بخش قبلی دیدیم که میزان تغییرات سرعت و وزن دو خودرو مرتبط میباشند،پس با استفاده از روابط بین وزن و سرعت داریم: (به تصویر صفحه مراجعه شود) این روابط پیشنهادی اوانس است که برای تصادفات 20 سال کشور آمریکا نیز کالیبره شده است."