چکیده:
این مقاله می خواهد با تعریفی جدید از عصر و نسل رابطه ی آن دو را
بر اساس ملاحظه ی جدید تاریخی و مبتنی برکارکرد جوهری هر یک روشن
نماید.
اگرعصر را گذشته از قالبی برای معنی عنصری طبیعی نیز به حساب
آوریم؛سبییّت»علل و معلولات درنگاه مورخ غایب نخ واهد ماند.(باراکلی ۹۸-
۷ زیر اه رت رکیب عناص ری از زمان جغرافیایی,زماناجتماعی
نزدمورخ می سازد.
خلاصه ماشینی:
"(الجابری،2000) عمر فروخ،مورخ لبنانی در کتاب«تجدید التاریخ فی تحلیله و تدوینه»،تاریخ را به:1-عصور قدیم(شامل الف-عصور ماقبل تاریخ ب-عصور تاریخی)2-عصر میانه 3-عصور جدید شامل،الف-عهد جدید از فتح قسطنطنیه تا حمله ناپلئون به مصر ب-عهد استعماری ج- عهد معاصر)تقسیم میکند.
تحقیب تاریخی،امری فلسفی و برای اعاده تفکر به تاریخ و تقسیمات آن است که از این نگاه تاریخ را باید بر بنیاد اندیشه و تمدن،و تعیین زمان ترسیم کنیم تا هم به کیفیت و هم به وحدت دست یابیم.
در جهان اسلام،ما به سه دسته نخبه برمیخوریم: &%00103TOMG001G% الف-نخبهی همراه با سلطهی سیاسی(وعاظ السلاطین) ب-نخبهی همراه با سنت اجتماعی(مقلدان) ج-نخبهی همراه و همگام با معرفت و اندیشه(مبدعان مستقل) نظام تقسیمات تاریخ اسلام از نگاه مورخان: I -نظام رهبری فرهمند:فیلیپ حتی،تاریخ اسلام را براساس هفت شخصیت که مؤسس بود و هریک به زعم او به درجهای از فرهمندی نیز رسیدهاند،تقسیم کرده است.
(حتی،1998؛ 1981,elylraC( II -نظام رهبری سیاسی:این تقسیم توسط دومینیک سوردل1انجام شده و به این نحو است: 1-فترت نبوت 2-خلافت راشدون و امویان 3-خلافت عباسی تا قرن سوم هجری 4-خلافت عباسی در قرن چهارم هجری و خلافت اموی در اندلس 5-خلافت بعد از سقوط دولت عباسی )6611,4,ledruoS( III -نظام تقسیم دائره المعارفی:این تقسیم توسط ویل دورانت مورخ آمریکایی(متوفای 1981 م)پیشنهاد شده است.
(ابراهیم العسکر،1998،259-258) V -نظام فترت تاریخی از نگاه سیاسی و اجتماعی:این تقسیم،توسط آلبرت حورانی پیشنهاد شده و به شرح زیر است: 1-فترت تاریخی آغازین(عصر صدر اسلام)بیشتر سکان سرزمین اسلامی غیرمسلمان بودند و نخبگان،شامل صحابیان،تابعان و غیرتابعان حکومت و مدیریت میکردند.
اجزاء طرح او چنین است: 1-فکر قرآنی:(پیدایش 900-632 م)شامل این مراحل میگردد:الف-پدیده قرآنی و نگاه جهانبینی اسلامی ب-چارچوببندی منازعات نخستین تاریخ اسلام 750-632 م(مناقشات مذهبی)ج-آسیب اندیشه یونانی 900-750 م اختلاف بین سنی و شیعه."