چکیده:
شیخ علی نمازی شاهرودی چندین سال در محضر مرحوم میرزا مهدی اصفهانی دروس فقهی اصولی و معارفی را تلمذ نموده است. دیدگاه وی در برخی معارف دینی الگویی صحیح برای طالبان معارف دینی به شمار میآید.برخی از نظریات ایشان :ـ بداء به معنی حدوث رأی و ظهور امر و مشیت جدید خداوند است.- علم خداوند دو قسم است: استقلالی که مخصوص خداست، غیر استقلالی و وهبی که خداوند به هر که بخواهد و به هر اندازهای که بخواهد، میدهد.ـ خطبه غدیر در کمال صحت و اعتبار است و برای اثبات علم غیب پیامبر 9 و امیرالمومنین 7 به این خطبه استدلال شده است.ـ کتب اربعه حدیثی شیعه معتبر و احادیث و روایات آنها صحیح میباشد.ـ تمسک به ثقلین (قرآن و عترت) فرض و واجب است.ـ خداوند متعال به معرفت فطری خودش را به مردم معرفی کرده و اگر این معرفی نبود کسی خالق و رازق خود را نمیشناخت.ـ علم نوری الهی است که در قلب مقدس پیامبر 9 قرار گرفته و از ایشان 9 به امیرالمومنین 7 منتقل گشته است. از آن به نور ولایت نیز تعبیر شده است.
خلاصه ماشینی:
" ایشان میافزاید: روایاتی که اثبات علم غیب برای پیغمبر اکرم9 میکند موافق قرآن است، چنانکه میفرماید : (و ماکان الله لیطلعکم علی الغیب و لکن الله یجتبی من رسله من یشاء) (آلعمران (3) / 179) شما را خداوند بر غیب آگاه نمیفرماید، بلکه از رسولان خود هر که را بخواهد برای این علم غیب بر میگزیند.
(نمازی شاهرودی، علم غیب، ص 33) ایشان در اثبات علم غیب برای حضرت رسول 9 و امیرالمومنین 7 به ادله چندی، از جمله خطبه غدیر استدلال جسته و آورده است که : به طور آشکارا از این خطبه شریفه صحیحه متقن استفاده میشود که هیچ علمی به هیچ فردی از مخلوق داده نشده مگر آنکه پیغمبر خاتم همه آن را میداند، و باز تمام علوم پیغمبر نزد امام مبین امیرالمؤمنین میباشد، و به ائمه هدی به ارث رسیده است."