چکیده:
فرایند جهانی سازی که با گسترش تکنولوژی های ارتباطی- اطلاعاتی نوین 3 همراه شده است، چنان
سرعت و عمقی به تغییرات اجتماعی داده است که حتی پا برجا ترین عرصه حیات بشری یعنی فرهنگ را
در نوردیده و ما را در میان یک دگرگونی جدی فرهنگی قرار داده است. از این رو بررسی آثار و پیامد های
کاربرد تکنولوژی های ارتباطی- اطلاعاتی نوین در عرصه های مختلف حائز اهمیت است. کنشگران به طور
اعم و دانشجویان به طور اخص، از مصرف کنندگان اصلی این تکنولوژی ها می باشند. اینترنت، رایانه و
ماهواره بخش مهمی از فعالیت های آموزشی، شغلی و فراغتی دانشجویان را به خود اختصاص داده است. به این جهت این احتمال وجود دارد که بهره مندی از این پدیده بر الویتها و جهت یابی افراد تاثیر داشته باشد.
مقاله حاضر که ماحصل یک تحقیق است با این هدف سازمان یافته است که رابطه در معرض فرآیند جهانی
سازی (وسایل ارتباطی نوین) قرار گرفتن را با هویت ملّی و هویت جهانی بررسی نماید. الگوی نظری این
تحقیق تلفیقی از نظریات تانبرگ، گیبینز، گیدنز و جیمسون می باشد. این تحقیق با روش پیمایشی انجام شده است. جمعیت آماری تحقیق، دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران می باشد که 352 نفر از آنها با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان می دهد که در معرض فرآیند جهانی(رسانه های ارتباطی نوین) قرار گرفتن رابطه ای با هویت ملّی ندارد ولی با احساس تعلق جهانی رابطه معنا دار دارد.