چکیده:
مسئله کلیدی پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی و وفاق اجتماعی است. محور اصلی نظری این پژوهش را نظریه ی تحلیلی کنش پارسونز تشکیل داده و بر همین اساسا، فرضیاتی چند طرح و مورد آزمون قرار گرفتند. محققین با روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه به جمع آوری داده های مورد نیاز پرداخته اند. جامعه ی آماری پژوهش را سرپرستان خانوار در شهرستان ایلام بوده و حجم نمونه مورد بررسی بر اساس فرمول کو کران 380 نفر بوده است. نتایج تحلیل آماری بر روی داده ها در دو بخش توصیفی و تبیینی بررسی گردید و طی آن معلوم گردید که میزان وفاقی اجتماعی در میان پاسخگویان در حد متوسط و بهره مندی از وسایل ارتباط جمعی در حد کم می باشد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که همبستگی معناداری بین بهره مندی از وسایل ارتباط جمعی و وفاق اجتماعی وجود دارد. همچنین نتایج بیانگر آن است که بین میزان استفاده از کتاب، مجله، روزنامه و اینترنت با وفاق اجتماعی همبستگی معنادار و همبستگی بین استفاده از رادیو و تلویزیون با وفاق معنادار نبوده است. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز نشان می دهد که بیشترین سهم متعلق به روزنامه و مجله با 0/18 و پس از آن اینترنت با 0/10 و کتاب 0/063 کمترین سهم را دارا می باشد.