چکیده:
در توسعه اقتصادی هرکشور، نظام حسابداری وظیفه فراهم ساختن اطلاعات مالی دقیق، به موقع و قابل اطمینان مورد نیاز برای مراحل گوناگون فرایندهایی چون تهیه، اجرا و کنترل پروژه های توسعه ای را به عهده دارد. در نتیجه، این واقعیت را نمیتوان کتمان نمود که در کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران، گسترش و توسعه حسابداری بخشی از زیرساختهای لازم برای رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی را تشکیل میدهد.
از سوی دیگر و با توجه به مطالعات انجام شده و شواهد موجود، چنین به نظر میرسد که نظام آموزشی حسابداری در ایران از نارسایی های بنیادی برخوردار است و در نتیجه امکان پرورش استعدادها و رتبیت افراد متخصص مورد نیاز برای بخش های گوناگون را به گونه ای که انتظار میرود، ندارد. جهت رفع چنین کاستی هایی، شناسایی موانع پیش رفت اولین اقدامی است که باید در جهت حذف موانع موجود برداشته شود.
در تحقیق حاضر، ابتدا به شناسایی و تعیین درجه اهمیت عواملی پرداخته شده است که به عنوان موانع پیشرفت آموزش حسابداری مطرح می باشند و در پایان نیز براساس نتایج حاصل از تحقیق، پیشنهادهای جهت رفع موانع شناسایی شده ارائه شده است. یافته های تحقیق نشان میدهد که تسلط ناکافی استادان و دانشجویان رشته حسابداری به زبان انگلیسی و فناوری اطلاعات، مهمترین عاملی بوده که به عنوان مانع پیشرفت آموزش حسابداری به شمار آمده است.
The economic development necessitate that accounting system should provide accurate، on-time، and reliable information to all parties involved in the planning، implementation and controlling of development projects. So in developing countries such as Iran، accounting education and its development is part of the infrastructure required for economic development.
Past studies shows that Iranian accounting education system suffers from some fundamental deficiencies، and does not identify and educate true talents to create essential expertise for different sectors as expected. To remove such barriers، identification of development barriers will be the first
step to be taken. This research، tries to recognize these barriers، and to determine how much
important is each of them. At the end، some recommendations have been presented to remove those barriers based on the results. The results show that poor English language ability and IT skills is the most important factor which can be considered as accounting education development barrier in
Iran.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری و پیشنهادها با توجه به نتایج آزمون دو جملهای فرضیهها،میتوان چنین نتیجهگیری کرد که هریک از عوامل پنجگانه تا اندازهای به عنوان مانع پیشرفت آموزش حسابداری در ایران عمل کردهاند؛اما با توجه به اینکه از طیف پنجگزینهای لیکرت برای پاسخگویی به پرسشهای تحقیق استفاده شده است،با 95%اطمینان میتوان ادعا کرد که تنها عاملهای عدم استقبال رتبههای برتر آزمونهای ورودی به دلیل عدم گزینش علمی مناسب دانشجویان در بدو ورود به رشته حسابداری،چند شغله بودن استادان رشته حسابداری و نیز تسلط ناکافی استادان و دانشجویان حسابداری به زبان انگلیسی و فناوری اطلاعات،به عنوان موانع پیشرفت آموزش حسابداری در ایران مورد تایید قرار گرفتهاند.
براساس نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهشی و با توجه به اینکه ارکان اصلی تشکیلدهنده نظام آموزشی رشته حسابداری شامل عناصری چون استادان، دانشجویان و برنامههای آموزشی مربوط است،پیشنهادهایی به شرح زیر برای هر یک از ارکان مذکور ارائه میشود: برای استادان: -تامین مالی استادان،به گونهای که نیازی به شغل دوم نداشته باشند، -ملزم نمودن اعضای هیئت علمی به ارائه مقالههای علمی به صورت مستمر، -بهبود نظام ارزشیابی استادان با در نظر گرفتن میزان پژوهشهای انجام شده،آثار چاپ شده و موفقیتهای علمی آنان، -کاهش تعداد ساعتهای موظفی تدریس استادان و فراهم نمودن شرایط مناسب جهت انجام امور پژوهشی، -استفاده نکردن از استادان پارهوقت در دانشگاههای برتر، -برگزاری کارگاههای آموزشی برای استادان به منظور به روزآوری دانش آنان در حوزه فناوری اطلاعات،و -اضافه کردن شرط داشتن مدرک تافل بین المللی به عنوان یکی از شرایط استخدام اعضای هیئت علمی دانشگاهها یا حداقل دانشگاههای برتر."