چکیده:
مبانی شکل گیری یک اجتماع عبارتند از: درک مشترک، چشم انداز مشابه، ارزش ها و عقاید مشترک. اطلاع رسانی از جمله سازوکارهای ایجاد هم نوایی و زبان مشترک است و مسئولیت آن به عهده همه مسئولان و کارکنان می باشد که در نظام های اطلاع رسانی اثر بخش مجموعه ای از افراد ایفای نقش می نمایند تا ذهنیت مشترک ایجاد شود. ایجاد ذهنیت مشترک از جمله عوامل ایجاد همکاری سازمانی برای تحقق اهداف می باشد. وجود چارچوب ذهنی مشترک یعنی این که دغدغه های اصلی شرکت در لایه های مختلف سازمان مشتمل بر مدیران، کارمندان و کارشناسان و متصدیان و تعمیر کاران منتقل و تقریبا واکنش یکسان در قبال آن ها وجود داشته باشد. در کسب و کارهای امروز وجود چارچوب ذهنی مشترک سازمانی به عنوان یک قابلیت نقش مهمی در مزیت رقابتی دارد. پژوهش حاضر با هدف اندازه گیری درجه اهمیت موضوعات اصلی شرکت از منظر مدیران، کارمندان و کارشناسان و متصدیان و تعمیر کاران و میزان درک مشترک از موضوعات اصلی شرکت فولاد مبارکه در سال 1390 انجام گرفته است. در این پژوهش از جامعه آماری مدیران، کارمندان و کارشناسان و متصدیان و تعمیرکاران شرکت فولاد مبارکه به تعداد 650 نفر، نمونه 246 نفری بر اساس جدول مورگان به صورت تصادفی انتخاب شده است. پرسشنامه تعیین میزان درک مشترک از موضوعات اصلی سازمان طراحی گردید و پس از جمع آوری اطلاعات با آزمون های T و Tukey و Anova به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد و نتایج حاصل بیانگر این است که به طور کلی درک مشترک کارکنان فولاد مبارکه از موضوعات اصلی شرکت «01/76%» می باشد. بررسی پایایی و ثبات درونی آزمون نشان داد که پایایی پرسشنامه 979/0 می باشد.
خلاصه ماشینی:
"چارچوب جدید درک مشترک Jaatinen et al,2010:101-103)) ایجاد درک مشترک از موضوعات اصلی در سازمان دستاوردهای زیر را به دنبال دارد: ایجاد انسجام فکری در مجموعه سازمان ایجاد سینرژی در فعالیتها و انرژی سازمانی نزدیک شدن ذهنیتهای مدیریت و کارکنان و کاهش میزان اختلافات کاری ایجاد همسویی بین اهداف فردی، واحدی و راهبردهای کلان شرکت وجود حمایت همه جانبه در سازمان از اهداف و برنامهها حساسیت کلی سازمان نسبت به فرصتها و تهدیدها جلوگیری از دوباره کاریها و حذف فعالیتهای فاقد ارزش افزوده تقویت همدلی و هماهنگی بین کارکنان سازمان توسعه سطح مشارکت کارکنان تقویت اعتماد سازمانی با توجه به مطالب گفته شده به طور کلی چارچوب ادراکی تحقیق را میتوان در قالب الگوی شماره 1 نشان داد: الگوی 1.
میزان درک مشترک درجه اهمیت موضوعات اصلی سازمان به طور کلی در میان کارکنان شرکت فولاد مبارکه ردیف موضوعات اصلی سازمان تعداد (N) میانگین (Mean) امتیاز درصدی (نمره از 100) 1 بومیسازی 241 28/7 8/72 2 صرفه جویی و مدیریت هزینه 245 86/7 6/78 3 بهبود مستمر 243 65/7 5/76 4 توجه به ارزشهای سازمان 238 49/7 9/74 5 ساخت داخل قطعات 239 16/7 6/71 6 فروش محصولات جدید و خدمات پس از فروش 231 15/7 5/71 7 ارزش سهام شرکت و EPS 240 65/7 5/76 8 مسائل زیست محیطی وایمنی 241 30/8 0/83 9 تأمین مواد اولیه و ...
بر اساس نتایج به دست آمده طبق جدول شماره 1 از منظر کارکنان شرکت فولاد مبارکه درجه اهمیت هر یک از موضوعات اصلی به شرح زیر میباشد: 1) بومیسازی: %8/72 * 2) صرفه جویی و مدیریت هزینه: %6/78 * 3) بهبود مستمر: %5/76 * 4) توجه به ارزشهای سازمان: %9/74 * 5) ساخت داخل قطعات: %6/71 * 6) فروش محصولات جدید و خدمات پس از فروش: %5/71 * 7) ارزش سهام شرکت و EPS: %5/76 * 8) مسائل زیست محیطی وایمنی: %83 *9) تأمین مواد اولیه و ..."