چکیده:
تحقیق حاضر با هدف مطالعه تاثیر تعهد مدیران عالی در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و اثر آن بر عملکرد آنان صورت گرفته است و تعهد مدیران در قبال کارکنان با عاملهای آموزش، توانمندسازی و پاداش سنجیده شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که با روش پیمایشی و همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مجموعه کارکنان شعب بانک مورد مطالعه در غرب تهران میباشند که تعداد 200 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با ابزار پرسشنامه گردآوری و با استفاده از فنون آماری نظیر ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون رگرسیون دو متغیره خطی، چند متغیره گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرها بر یکدیگر نیز در نمودار تحلیل مسیر نشان داده شد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان میدهد که تعهد مدیریت در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی تاثیر دارد، ولی فقط متغیر رضایت شغلی بر بهبود عملکرد کارکنان تاثیرگذار میباشد. سایر یافته ها نیز نشان میدهد که ابعاد تعهد مدیریت در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان (آموزش، توانمندسازی و پاداش ها) نیز هر کدام با تعهد سازمانی و رضایت شغلی ارتباط دارند، اما فقط عوامل توانمندسازی و پاداش دارای رابطه علت و معلولی با متغیرهای تعهد سازمانی و رضایت شغلی میباشند.
خلاصه ماشینی:
"با این که در سطح جامعه مورد مطالعه، اهتمام به سرمایه انسانی از سوی مدیران سطوح عالی و تلاش برای کیفیسازی عملکرد کارکنان سطوح عملیاتی همواره در دستور کار قرار داشته است، اما هیچ تحقیقی پیرامون چگونگی ارائه خدمات مدیران بانک مورد مطالعه به کارکنان که تأثیر آن بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و نیز عملکرد کارکنان مشخص شده باشد، صورت نگرفته است.
به همین منظور تحقیق حاضر با هدف دستیابی به میزان تاثیر تعهد مدیریت در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان و ابعاد آن (آموزش، توانمندسازی و پاداش) بر تعهد سازمانی و رضایتمندی شغلی و عملکرد کارکنان رده عملیاتی جامعه مورد مطالعه به انجام رسیده است.
ضریب اعتماد گویههای پرسشنامه را به تفکیک ابعاد و مؤلفه ردیف متغیر ابعاد یا شاخص ها مقدار آلفای کرونباخ 1 تعهد مدیریت در چگونگی ارایه خدمات به کارکنان آموزش 76/0 توانمندسازی 82/0 پاداش 73/0 2 رضایت شغلی 88/0 3 تعهد سازمانی 72/0 4 بهبود عملکرد 68/0 5 کل پرسشنامه 87/ یافتههای تحقیق میزان ضرایب همبستگی حاصله نشان از وجود رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته دارد.
وجود رابطه خطی بین متغیر مستقل تعهد مدیریت در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان و متغیرهای تابع تعهد سازمانی و رضایت شغلی از طریق رگرسیون خطی بررسی گردید که نتایج آن در جدول شماره 4 قابل مشاهده است."