چکیده:
در این تحقیق، ابتدا با مطالعه منابع مختلف شکاف های پیاده سازی سیستم های مدیریت دانش شناسایی شده اند. به منظور بررسی شکاف های مدیریت دانش در شرکت ایران خودرو از چارچوب ارائه شده توسط لین و تی سنگ به عنوان پایه تحقیق استفاده شده است. پس از آن با استفاده از آزمون های آماری و بکارگیری نرم افزار اس پی اس اس وضعیت این شکاف ها در نمونه انتخابی مورد بررسی قرار گرفت تا از این طریق تعیین گردد شرکت جهت پیادهسازی سیستم مدیریت دانش خود با کدامیک از این شکاف ها روبرو است و در حال حاضر این شکاف ها در شرکت دارای چه وضعیتی هستند و در جهت رفع کدامیک از آنها باید سریعتر اقدام نمود. نتایج بدست آمده نشان می دهد که تمامی شکاف های مورد بررسی چارچوب در شرکت نیز به چشم میخورد و در تمامی موارد وضعیت شکاف ها متوسط و رو به ضعیف ارزیابی شده است که باید پیش از پیاده سازی این سیستم در جهت برطرف نمودن آنها اقدام نمود.
Knowledge has widely been acknowledged as one of the most important factors for corporate competitiveness، and we have witnessed an explosion of IT solutions claiming to provide support for knowledge management. Due to the rapid development of knowledge and information technology (IT)، business environments have become much more complicated. In order to cope with ensuing omplications،
enterprises ought to incessantly innovate; otherwise، it will be very difficult for them to survive in the marketplace. Hence، IT can help a firm aiming to gain a competitive advantage. In addition، many studies have argued that business value comes mainly from intangible assets،such as knowledge. Thus، knowledge workers will be able to replace clerical workers as the new mainstream of manpower resources، a field in which the development of IT is the major force for change in knowledge management system (KMS). Therefore، based on the definition of the six gaps in KMS، this study explores the role and effect of IT in the implementation of KMS in the IK company. Each Gap is discussed and the results of an empirical assessment employed to evaluate them are then reported in order to identify each gap's situation in a company and which one has to be improved first.
moreover، relationships between KMS and IT are analyzed and demonstrated by means of the literature reviews، expert interviews and questionnaire analyses. Furthermore، this study discusses how to enhance the effectiveness and efficiency of implementing KMS through appropriate IT tools.