چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه پیشرفت مهارت نوشتن در دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی و عادی پایه اول ابتدایی انجام شده است. روش: در این پژوهش، روش مورد استفاده، علی مقایسه ای و جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه اول ابتدایی در شهر فسا است که از کلی مدارس ابتدایی، ۶ مدرسه دخترانه و پسرانه و از هر مدرسه ۵ دانش آموز عادی (مجموعا ۳۰ دانش آموز دختر و پسر) به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. برای گزینش دانش آموزان با نارسایی توجه / بیش فعالی، با مراجعه به ۲۳ دبستان و با استفاده از معیارهای تشخیصی و آماری انجمن روانپزشکی آمریکا (۲۰۰۰) و مقیاس کانرز نسخه مربوط به معلمان، ۳۰ دانش آموز دختر و پسر با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی غربال گری شدند. ابزار مورد استفاده برای سنجش مهارت نوشتن، آزمون پیشرفت مهارت نوشتن پایه اول ابتدایی (راغب، ۱۳۸۴) است. برای تحلیل داده ها از آزمون t، تحلیل واریانس، همبستگی و خی دو استفاده شده است. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که دانش آموزان عادی پایه اول ابتدایی از مهارت بیشتری در نوشتن (الملاع و انشاء) برخوردارند. در خرده آزمون نوشتن اسم تصویر با بین گروه ها تفاوت معناداری مشاهده نگردید. در مقایسه گروه عادی و زیر نوع های اختلال، بیشترین تفاوت مربوط به گروه با اختلال از نوع بی توجه و گروه با اختلال از نوع تکانش گری بود. همچنین، بین عملکرد دختران و پسران در گروه عادی و بیش فعال، تفاوتی به دست نیامد. یافته های پژوهش نشان داد که بین پیشرفت مهارت نوشتن و زیر نوع های اختلال رابطه معناداری وجود ندارد، از سوی دیگر بین معیارهای تشخیصی انجمن روانپزشکی امریکا و مقیاس کانرز همبستگی در سطح 0/87 به دست آمد. نتیجه گیری: دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی، به ویژه نوع بی توجه ضعیف ترین عملکرد را در املاء و انشاء از خود نشان دادند.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین هدف از این پژوهش مقایسه پیشرفت مهارت نوشتن در دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی و عادی پایه اول ابتدایی است.
بین پیشرفت مهارت نوشتن در دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی و عادی پایه اول ابتدایی تفاوت وجود دارد.
2. بین پیشرفت مهارت املاء در دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی و عادی پایه اول ابتدایی تفاوت وجود دارد.
بین پیشرفت مهارت انشاء(بیان نوشتاری)در دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی و عادی پایه اول ابتدایی تفاوت وجود دارد.
همچنین،در پژوهش حاضر از مقیاس درجه بندی کانرز برای معلمان،معیارهای تشخیصی انجمن روانپزشکی امریکا(2000)رای تشخیص دانشآموزان با اختلال و نیز از آزمون پیشرفت مهارت نوشتن پایه اول ابتدایی (راغب،1384)برای اندازهگیری و مقایسه مهارت نوشتن کلیه آزمودنیها استفاده شده است.
از تحلیل فرضیه 1 به این نتیجه میرسیم که مقدار F مشاهده شده 3/580 در سطح p <0/05 معنادار است و بین میانگین نمرات نوشتن در دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد.
یعنی بین میانگین نمرات این خرده آزمون،در دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد.
یعنی بین میانگین نمرات این خرده آزمون،در دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد و دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی مهارت کمتری نسبت به دانشآموزان عادی در خرده آزمون چهارم املا از خود نشان دادند.
نتایج نشان داد که بین پیشرفت مهارت نوشتن (املاء و انشاء)در دانشآموزان دختر و پسر با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی تفاوتی وجود ندارد.
Joint analysis of the DRD 5 Marker concludes association with attention-deficit/hyperactivity disorder confined to the predominantly inattentive and combined subtypes."