چکیده:
هدف: این مطالعه با هدف بررسی رابطه ارزش تکلیف، باورهای توانایی- انتظار، درک دشواری تکلیف، منبع کنترل و پیشرفت قبلی با پیشرفت بعدی شیمی و آزمون مدل اکلز و ویگفیلد انجام شد.
روش: به همین منظور 200 دانش آموز دختر پایه سوم (119 نفر رشته تجربی و 81 نفر رشته ریاضی) به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از میان دبیرستان های دولتی شهر تهران انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه انتظار – ارزش سمنان (SVEQ) و منبع کنترل راتر(I-E) را تکمیل کردند. داده ها با رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد در مدل نخست، ارزش تکلیف به تنهایی می توانست پیشرفت بعدی شیمی را پیش بینی کند، اما در مدل دوم ارزش تکلیف در کنار باورهای توانایی- انتظار نقشی در پیش بینی پیشرفت شیمی نداشت. در مدل سوم درک دشواری تکلیف به دو پیش بینی کننده قبلی افزوده شد که قادر بود به طور معکوس پیشرفت بعدی را پیش بینی نماید. در مدل چهارم منبع کنترل به مدل سوم افزوده شد که نقش معناداری را در پیش بینی پیشرفت شیمی نشان داد. در مدل های دوم تا چهارم ارزش تکلیف توان پیش بینی پیشرفت بعدی را نداشت. در مدل پنجم با افزودن پیشرفت قبلی به سایر پیش بینی کننده های مدل، توان پیش بین به طرز قابل ملاحظه ای افزایش یافت.
نتیجه گیری: یافته های این مطالعه در چارچوب نظریه انتظار – ارزش به خوبی تبیین میشود و از طرفی یا یافتههای پژوهش های قبلی همخوان است. تلویحات نظری یافته ها مورد بحث قرار گرفت
his study has been done to find out the relationship of task value, ability/expectancy beliefs, perception of task difficulty, locus of control comparison of previous and subsequent chemistry achievement and also testing the Eccles and Wigfield’s model. To achieve this purpose, 200 female students were chosen from Tehran public high schools among several processes and accidental sampling (119 students studied empirical science and the rest, 81 students, studied mathematics).
All of them filled out the Semnan's Expectancy-value (SVEQ) and Rotter's Locus of Control questionnaire. Data were analyzed with hierarchical regression. The findings showed that task the value could predict the subsequent chemistry achievement in the first model, but the task value had no role in predicting it in the second one when it juxtapose the ability/expectancy beliefs. In the 3rd model the perception of task difficulty was added to those two predicting items which was able to predict the subsequent achievement in reverse order. In the 4th model the locus of control was added to the 3rd models which manifest a meaningful effect in prognosticating the chemistry achievement. In the 2nd-4th the task value couldn’t predict the subsequent achievement. In the 5th model the ability of model prediction increased significantly in addition to previous achievement to the rest of predicting items. In general, all findings of this study fit into the expectancy-value theory frame work and on the other hand it’s compatible and confirms the previous attempting findings.
خلاصه ماشینی:
"بیگدلی{o3o} تاریخ وصول:89/10/28 تاریخ پذیرش:90/2/25 چکیده: {IBهدف:این مطالعه با هدف بررسی رابطه ارزش تکلیف،باورهای توانایی-انتظار،درک دشواری تکلیف،منبع کنترل و پیشرفت قبلی با پیشرفت بعدی شیمی و آزمون مدل الکز و ویگفیلد انجام شد.
ویگفیلد و اکلز(2000)در پژوهش خود دریافتند که عملکرد قبلی به طور غیر مستقیم یعنی از طریق توانایی و باورهای انتظار دانشآموزان بر پیشرفت تحصیلی بعدی تأثیرگذار است.
هدف این مطالعه بررسی روابط ساه و چندگانه ارزش تکلیف،باورهای توانایی-انتظار،درک دشواری تکلیف،منبع کنترل و پیشرفت قبلی با پیشرفت بعدی درس شیمی در مدلی است که براساس نظریه انتظار-ارزش تدوین شده است.
همچنین در تبیین نتایج به دست آمده از پژوهش،در مدل سوم با اضافه شدن متغیر درک دشواری تکلیف به دو پیشبینی کننده دیگر این متغیر قادر است به طور معکوس پیشرفت بعدی را پیشبینی نماید.
dranyaM o} &%01807AORG018G% تبیین میشود که هرچه باورهای توانایی-انتظار یا خودپنداره فرد بالا باشد پیشرفت وی در شیمی بالاتر خواهد بود و هرچه تکلیف دشوارتر ادراک شود،پیشرفت شیمی کمتر خواهد شد.
sroivaheb tnemeveihca 'setelhta no ytitnedi dna ,sseccus rof seicnatcepxe ,eulav ksat fo ecneulfni ehT .
yroehT ycaciffE-fleS dna ledoM eulaV-ycnatcepxE fo noitargetnI :noitacudE lacisyhP ni noitavitoM 'STNEDUTS gnidnatsrednU .
noitadilaV laitinI dna tnempoleveD :stnedutS noitacudE lareneG rof yrotnevnI eulaV scitamehtaM ehT .
gninraeL evorpmI ot tcejorP hcraeseR noitcA nA :noitatcepxE-eulaV dna ycaciffE fleS ,noitavitoM hguorht roivaheB cimedacA tnedutS no ecneulfnI .
noitavitoM tnemeveihcA fo ledoM eulaV-ycnatcepxE eht dna noitpecreP tsoC.
ecnecseloda hguorht doohdlihc morf seulav tnemeveihca dna ,sseccus rof seicnatcepxe ,sfeileb ecnetepmoc fo tnempoleved ehT .
gnittes laog lanosrep dna sfeileb ycaciffe-fles fo elor ehT :tnemniatta cimedaca rof noitavitom-fleS ."