چکیده:
تکنولوژی آموزشی با بکارگیری پایه های نظری روان شناسی یادگیری و روان شناسی تربیتی، از روش های موجود در حوزه طراحی آموزشی استفاده می کند و در این بین وظیفه طراحان آموزشی نسبت به گذشته دست خوش تغییراتی شده است. هدف: از اجرای این پژوهش «بررسی تاثیر استفاده از الگوی طراحی آموزش مریل بر میزان یادگیری و یادداری در درس زیست شناسی سال اول دبیرستان» بود. روش: جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان شهر محلات بودند و به منظور ایجاد نمونه از روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، با در نظر گرفتن کلاس به عنوان واحد نمونه گیری استفاده شد. تعداد حجم نمونه 57 نفر بود که دو کلاس 29 و 28 نفره حضور داشتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش کنترل برای هر دو گروه در شرایط یکسان اجرا شد. یافته ها: این تحقیق نشان داد که: 1- میزان یادگیری دانش آموزانی که از طریق الگوی طراحی آموزشی مریل آموزش دیده اند نسبت به دانش آموزانی که به صورت سنتی آموزش دیده اند بیشتر است.2- میزان یاد داری دانش آموزانی که از طریق الگوی طراحی آموزشی مریل آموزش دیده اند نسبت به دانش آموزانی که به صورت سنتی آموزش دیده اند بیشتر است.
خلاصه ماشینی:
"بررسی تأثیر استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل(نظریه نمایش اجزاء)بر میزان یادگیری و یادداری در درس زیستشناسی سال اول دبیرستان محمد رضا مهدوی1 محمد حسن امیر تیموری2 تاریخ وصول:90/1/21\تاریخ پذیرش:90/8/17 چکیده تکنولوژی آموزشی با بکارگیری پایههای نظری روانشناسی یادگیری و روانشناسی تربیتی،از روشهای موجود در حوزه طراحی آموزشی استفاده میکند و در این بین وظیفه طراحان آموزشی نسبت به گذشته دستخوش تغییراتی شده است.
هدف:از اجرای این پژوهش «بررسی تأثیر استفاده از الگوی طراحی آموزش مریل بر میزان یادگیری و یادداری در درس زیستشناسی سال اول دبیرستان»بود.
بنابراین ما در این پژوهش،در پی بررسی،میزان تأثیر استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان پایه اول دبیرستان در درس زیستشناسی هستیم.
هدف هدف از این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل(نمایش اجزاء)بر میزان یادگیری دانشآموزان در درس زیستشناسی پایه اول دبیرستان.
یعنی بین میزان یادگیری مفاهیم زیستشناسی در دانشآموزانی که به روش سنتی آموزش دیدهاند و دانشآموزانی که به روش تجربی(الگوی طراحی آموزشی مریل)آموزش دیدهاند،از لحاظ آماری تفاوت معنیداری وجود دارد.
با توجه به معنادار بودن آزمون آماری در حد 0/001،با اطمینان 95%و با فرض برابری واریانسها میتوان نتیجه گرفت:میزان یادداری دانشآموزانی که از طریق الگوی طراحی آموزشی مریل آموزش دیدهاند،بیشتر از دانشآموزانی است که با روش سنتی آموزش دیدهاند.
بررسی و مقایسه تأثیر به کارگیری و عدم به کارگیری الگوی طراحی مریل در تدوین محتوای درس دستور زبان فارسی با استفاده،از چندرسانهایهای آموزشی در یادگیری و یادداری دانشآموزان دختر پایه دوم متوسطه منطقه 12 شهر تهران."