چکیده:
از عناصر مهم نظام تعلیم و تربیت در کنار سایر عوامل نظام آموزشی، رویکردها، الگوها و روش های تدریس است. تدریس فعالیتی است که در کانون و نقطه تلافی همه عناصر آموزشی قرار دارد و مهمترین عملکرد معلم در کلاس درس محسوب می باشد که زمینه را برای یادگیری فراهم می سازد. تدریس فرایند تسهیل کننده یادگیری است. از آنجا که با هر روشی نمی توان هر موضوعی را تدریس کرد، بنابراین برای تدریس موضوعات گوناگون روش های تدریس مناسب نیاز است. ماهیت موضوعات به نوع دانشی که درباره آن بحث می کند بستگی دارد. از دیدگاه صاحب نظران روان شناختی با رویکرد پردازش اطلاعات سه نوع دانش وجود دارد؛ دانش از نوع «بیانی»؛ دانش از نوع «روش کاری»؛ و دانش از نوع «تصاویر ذهنی». موضوعات روش کاری سه نوع هستند که عبارتند از: دانش روش کاری «شناسایی طرح» و دانش روش کاری «مراحل عمل» و دانش روش کاری از نوع انتقالی یا ابتکاری. آموزش و تدریس انواع موضوعات از هم متفاوت بوده و هر کدام به روش متفاوتی آموزش داده می شود. براین اساس شناخت نوع دانش از لحاظ دانش روش کاری شناسایی طرح، دانش روش کاری مراحل عمل و دانش روش کاری انتقالی دارای اهمیت بسزایی بوده و نیاز به طراحی الگوی تدریس مناسب برای آنها احساس می شود. مقاله حاضر درباره تعاریف و مفاهیم، و انواع دانش روش کاری و انتقالی و ارائه یک الگوی تدریس برای تدریس انواع موضوعات روش کاری بحث می کند.
خلاصه ماشینی:
"موضوعات از نوع«کار انتقالی» همچنانکه در مطالب قبلی بیان شد موقعیت اجرایی دانش روش کاری«شناسایی طرح»و دانش روش کاری«مراحل عمل»بدین طریق است که فراگیر بعد از کسب آن،عناصر و مراحل آنها را در اثر تمرین و تکرار در صورت تحقق شرایط لازم بطور یکسان در موقعیتهای مختلف انجام میدهد.
اهداف پژوهش هدف این پژوهش عبارت است از معرفی کردن انواع موضوعات از نوع روش کاری و کار انتقالی،طراحی و پیشنهاد الگوی تدریس مناسب برای دروس تربیتی مراکز تربیت معلم.
یافتهها با توجه به مباحثی که درباره ماهیت انواع موضوعات اعم از روش کاری و کار انتقالی مطرح گردید،بخشی از اهداف این پژوهش محقق شده و معرفی گردید و در ادامه به بخش دوم از اهداف پژوهشی که همان الگوی پیشنهادی تدریس است پرداخته میشود.
از مهارتهای روش کاری تدریس که اوسر و بیروزیل از آن تحت عنوان ساختارهای عینی یا کنشهای تدریس نام میبرد شامل بکارگیری روش شرح و بسط،پرسش و پاسخ،هدایت و راهنمایی آموزشی در ایجاد یگانگی و اتحاد در مباحث گروهی،یادگیری انفرادی،آموزش گروهی،یادگیری کار گروهی،شرح و بسط از طریق خواندن نمایش یا ارائه بحث گروهی است(اوسر و بیرزویل،2001:1044) ب:ترتیب یا مراحل الگوی تدریس پیشنهادی برحسب معیارهای بیان شده توسط اوسر و بیرزویل(همان،1033)ترتیب عملیات ظاهری و جنبههای عملکردی یک الگوی تدریس باید مشخص شود.
هدف اصلی این الگو نشان دادن فرایند تدریس دانش روش کاری«شناسایی طرح»،دانش روش کاری«مراحل عمل»و موضوعات از نوع کار انتقالی میباشد که نحوه تدریس آنها در موارد بالا مورد بحث قرار گرفت."