چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش حرمت خود و مولفه های تنهایی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. نمونه پژوهش شامل 281 نفر (141 پسر و 140 دختر) بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به مقیاس تنهایی و حرمت خود کوپر اسمیت پاسخ دادند. نتایج نشان داد که حرمت خود و احساس تنهایی نقش معنی داری در پیشرفت تحصیلی دارند. همچنین بین حرمت خود و احساس تنهایی ارتباط منفی و معنی داری مشاهده شد. یافته های دیگر این پژوهش این بود که میانگین نمرات احساس تنهایی و نشانه های عاطفی احساس تنهایی دختران به طور معنی داری بیشتر از پسران بود. این یافته ها بیانگر نقش و اهمیت نیاز حرمت خود به عنوان مسیری بالقوه در کمک به دانش آموزان برای مقابله با تجارب تنهایی اجتماعی- عاطفی و پیشرفت تحصیلی است.
خلاصه ماشینی:
"دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز بیانگر نقش و اهمیت نیاز حرمت خود به عنوان مسیری بالقوه در کمک به دانشآموزان برای مقابله با تجارب تنهایی اجتماعی-عاطفی و پیشرفت تحصیلی است.
همچنین تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که احساس تنهایی با عملکرد تحصیلی ضعیف مرتبط است به عبارتی هرچه سطح تنهایی افزایش یابد پیشرفت تحصیلی کاهش مییابد (1) Moor (2) Koeing (3) Gerrard (4) McWhirter (5) Chaney (6) Haines (7) Aro & Eronen (8) Herman (آشر و پاکویت1،2003؛دمپر و تاران2،2001؛روتنبرگ3،1999؛روتنبرگ و موریسن4، 1993).
(3) Rotenberg (4) Morrisson (5) Levitt (6) Pretty (7) Patterson (8) Henrich & Gullone زاییده مشکلات سلامت روان هستند و بررسی تغییرات حرمت خود به خاطر جنبههای متنوع و نیز طراحی برنامههای درمانی از اهمیت برخوردار است(باگلی و مالیک1،2001)و البته همه اینها موید این نکتهاند که سلامت روان بیشتر با حرمت خود بالا و تنهایی کمتر مرتبط است(آگلی2و همکاران،2001).
به منظور تعیین نقش حرمت خود و نمره کل احساس تنهایی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی از رگرسیون گامبهگام استفاده شد که نتایج آن در جدول 2 آورده شده است.
بدین ترتیب این یافتهها بیانگر نقش و اهمیت نیازهای حرمت خود به عنوان مسیری بالقوه در کمک به دانشآموزان برای مقابله با تجارب تنهایی اجتماعی و عاطفی است و آموزش در جهت افزایش حرمت خود و در نتیجه تسکین و کاهش احساس تنهایی و به تبع آن سازشیافتگی بهتر باید تمرکز کلیدی مهمی برای سازمانهای بهداشت روانی،مشاوران و متخصصان بالینی باشد.
Muscle Dysmorphia, Self-esteem, and Loneliness among Gay and Bisexual Men. International Journal of Men's Health, Vol 7(2)PP.
(1994)Social support and achievement in childhood and early adolescence: a multicultural study, Journal of Applied Developmental Psychology, 15, pp."